Вожња у супротном смеру – шта показује студија у Немачкој
У Србији се у последње време догодило неколико саобраћајних несрећа које су изазвали возачи који су се кретали супротним смером. Kолико се често то догађа у Немачкој? Шта су узроци? Kолико је то опасно?
Mногим Немцима добро је позната порука коју повремено чују на радију док возе: "Опрез, возило у супротном смеру!“ Чак 2.000 оваквих упозорења буде годишње у Немачкој.
Али, о возачима који возе у погрешном смеру до скоро се није много знало, јер тај феномен није много истраживан. Притом, ни у једној другој саобраћајној ситуацији не страда толико људи као када се вози у супротном смеру.
Недавно је Савез немачких осигуравајућих друштава (ГДВ) објавио прву велику студију на ту тему. Према речима Зигфрида Брокмана, шефа истраживачког тима, више од 40 одсто возача који возе у супротном смеру старији су од 75 година – иако старији људи возе много мање и прелазе најмање километара на ауто-путу. Деменција и конфузија су највећи проблеми у тој старосној групи.
Брокман додаје да већина вожњи у супротном смеру завршава без озбиљних последица. Међутим, ако до несреће дође, оне су обично веома тешке. "Несрећа коју је проузроковао онај ко вози у супротном смеру обично је веома озбиљна“, каже Брокман.
Најопаснија саобраћајна ситуација
Протеклих година, било је различитих предлога како побољшати превенцију: боље означавање пута, јаснија сигнализација – или чак бодље за заустављање возила на излазима које се активирају приликом вожње у погрешном смеру. Међутим, ти системи су скупи, а и ометају рад полицијских и спасилачких возила.
Према Брокману, вожња у супротном смеру је "најопаснија саобраћајна ситуација која се може замислити“. Шездесет одсто несрећа узрокованих вожњом у супротном смеру резултира тешким повредама или смрћу.
У 224 истражене несреће погинуло је 99 људи, 207 је тешко, а 210 лакше повређено. "То је невероватна бројка у поређењу с другим несрећама“, каже Брокман.
У више од 40 одсто случајева вожња у погрешном смеру се намерно започиње. Kод отприлике трећине проучених случајева све је почело тако што је возач направио полукружни заокрет. Kод старијих возача то се обично дешава због конфузије, а код млађих, због суицидних намера или зато што беже од полиције.
Алкохол игра велику улогу
Према речима Брокмана, 18,3 одсто вожњи у супротном смеру повезано је с вожњом у алкохолисаном стању. Тај проценат опада што су возачи старији. Ипак, алкохол игра већу улогу у вожњи у погрешном смеру него у другим саобраћајним несрећама, у којима само око шест одсто учесника има алкохол у крви.
Већина вожњи у супротном смеру одвија се у левој траци, тако да се ту дешава и већина несрећа. Уколико сте на ауто-путу и чујете упозорење о возачу у супротном смеру, треба да останете у десној траци, смањите брзину на највише 80 километара на сат и да више не претичете.
Вожња у супротном смеру "није повезана с условима осветљења", каже Брокман. Скоро половина тих вожњи дешава се током дана. Викенди су опаснији, а најмање вожњи у супротном смеру са несрећама дешава се средом, показује немачко истраживање. Већина вожњи у супротном смеру завршава се након мање од два километра.
Превенција?
У сваком случају, неопходно је побољшати системе упозорења, а Брокман се залаже за решење које функционише путем апликације. Око тога би, сматра, сви произвођачи возила требало да се сложе. Аутоматизација би такође могла да учини ауто-путеве безбеднијим, на пример тако што ће систем препознати и зауставити возило које се креће у погрешном смеру. „Технички, то не би требало да буде тешко“, сматра Брокман.
Европска комисија је у марту објавила предлоге за реформу продужења рока важења возачких дозвола. Према нацрту, земљама чланицама ЕУ ће ипак бити препуштено да одлуче да ли возачи старији од 70 година треба да се подвргну посебним тестовима како би продужили возачку дозволу.
Брокман сматра да су планови ЕУ ирелевантни: "На крају ће то значити да ћу имати 40 евра мање у џепу, али да ћу и даље моћи да задржим своју возачку дозволу без провере“.
Много важније је, сматра, увести обавезне контролне вожње при продужењу возачке дозволе. Требало би, сматра, возити 45 минута с инструктором вожње. Брокман није за одузимање возачке дозволе старијим особама, "они би требало да знају шта могу, а шта више не могу“. Познате руте, вожња током дана на селу – то за њих обично није проблем. Али, хаос у градском саобраћају свакако јесте.
Коментари