Читај ми!

Где је запело с немачко-француским тенком нове генерације

Француска и Немачка договориле су се још 2017. да ће заједнички развијати нови тенк и нови борбени авион. Али, као некада у случају авиона "jурофајтер", Париз губи стрпљење с Немцима.

Пре шест година сви медији су писали о договору тадашње канцеларке Меркел и француског председника Макрона. Требало је коначно да се престане с тим да свака земља Европске уније улаже огроман новац у развој новог оружја.

Немачка и Француска требало је да буду пример за читаву ЕУ: договорена су два огромна пројекта, сваки вредан више милијарди евра у оквиру којих ће се заједнички развијати следећа генерација тенкова Main Ground Combar System (MGCS) и борбених авиона Future Combat Air System (FCAS).

Таквих немачко-француских договора било је и раније, још шездесетих. Онда и седамдесетих са "Алфа-џетом". Потом осамдесетих, када се више земаља Европе удружило да направи "јурофајтер" – а и када је Француска изгубила стрпљење, па се ипак окренула свом "рафалу".

Зато су Меркелова и Макрон хтели да буду паметнији: за авион ће главну реч да води Француска, а за тенк Немачка. Али да свако буде задовољан, јер је требало да се саставни делови производе пола у Француској, а пола у Немачкој.

Нису почели озбиљно ни да размишљају

Тешко је рећи да ли ће нечега бити од заједничког борбеног авиона, али када је реч о тенку, све је постало изузетно компликовано.

У почетку је изгледало да неће бити проблема: немачки произвођач оклопних возила "Краус-Мафај-Вегман" и француски државни концерн "Некстер" основали су још 2015. заједнички холдинг, али након договора о европском тенку нове генерације, том пројекту се 2019. прикључио и други немачки концерн, "Рајнметал". То се Французима уопште није допало, јер им се учинило да сада Немци ту имају превелику тежину.

Притом су управо Француској хитно потребни нови тенкови.

Додуше, било је предвиђено да први МГЦС буде направљен тек 2035, али док је Немачкој потребан наследник "леопарда 2", Француска у свом саставу има тенкове "леклер", који се у ствари не производе већ 17 година. А баш као Немачка, али и многе друге државе Европе, и Француска је гомилу својих тенкова послала у старо гвожђе у време када се чинило да са Истока више не прети војна опасност.

У ствари, чини се да се уопште не воде озбиљни разговори о том тенку, рецимо да ли ће уопште бити са посадом или ће се њиме управљати из даљине? Па онда, чиме би требало да буде наоружан и шта би му била највећа претња? Да ли ће он бити својеврсна "оклопна матица" за читав низ других беспилотних оружаних система на земљи и у ваздуху?

Немци имају "леопард", а Французи...

Велика је мука и за владу, али и за опозицију у Паризу, то што се чини да Немачку све то и не интересује превише. Она не само да и даље производи "леопард 2", већ се управо ради најновија верзија 2А8, с највећим променама у последњих 15 година. Фабрика не успева чак ни да направи онолико тенкова колико се тражи, како за Украјину, тако и за немачку војску, али и за војске читавог низа земаља.

Стручњак за тенкове и директор тенковског музеја у Минстеру Ралф Ратс, за "леопард 2" каже да је "нешто као ‘голф’ међу савременим тенковима". Он има обичан дизел-мотор, класичан и савремени топ, мање-више нормалан оклоп по данашњој технологији. "Он ни по чему није нешто посебно, али пакет је одличан." Још горе: немачки произвођач најавио је да управо оцењује сазнања из рата у Украјини и да ће за две-три године тржишту бити понуђена нова верзија тог немачког "оклопног голфа" од седамдесетак тона. У тој новој верзији тенк ће "знати" да се брани од пројектила ручног бацача још док он лети ка њему – и то нису једине промене.

Исто тако, концерн "Рајнметал" већ је представио свој нови тенк Пантер КФ51 и предлаже Французима да то буде тај заједнички МГЦС. Париз је, међутим, то другачије замишљао. "Главна спорна тачка је подела посла за различите компоненте пројекта МГЦС, дакле за тенк нове генерације", објашњава Јакоб Рос из немачког Друштва за спољну политику (ДГАП).

"Реч је нпр. о томе ко ће да развија топ за тај тенк и то се није разјаснило нити након више месеци преговора." Истраживање и развој подразумевају милионе евра, а Француска би ту свакако хтела део колача.

Шта значи то "фактор време"?

О новом тенку се овог понедељка расправљало и на министарском нивоу, приликом посете француског министра одбране Себастијена Лекорна Берлину.

Најважније питање за Француза вероватно је било оно шта је његов немачки колега Борис Писторијус мислио када је недавно изјавио да би "требало да дође до промене парадигме" у набавци војне опреме и да би се "начелно требало окренути ономе што већ постоји на тржишту", јер је сада највиши приоритет: "фактор време".

То је изазвало буру у политичком Паризу: да ли то значи да је дошао крај заједничком пројекту?

У сваком случају, Француској је изгледа јасно да од новог заједничког тенка у догледној будућности неће бити ништа: недавно је парламент у Паризу усвојио закон о војном буџету за идуће године и у њему је предвиђен издатак за модернизацију њихових тенкова "леклер". О MGCS-у нема ни речи.

недеља, 11. август 2024.
31° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару