Читај ми!

Турска војна индустрија продире у југоисточну и јужну Азију

Турска војна индустрија, за коју се верује да ће од ове године од извоза приходовати четири милијарде долара, управо прави важан уплив на тржишта земаља као што су Филипини, Малезија, Индонезија и Пакистан, које су се традиционално ослањале на оружје западног, руског и кинеског порекла.

Далеко ван фокуса европских медија, у Југоисточној Азији у току је продор турске војне индустрије, која муштерије као што су Филипини, Малезија или Индонезија привлачи не само својим сада већ светски познатим дроновима "бајрактар ТБ-2", за које произвођач Бајкари тврди да погађају прецизније и са већих висина од беспилотних летелица кинеске производње, већ и борбеним хеликоптерима, оклопњацима и ратним бродовима.

Тако је, на пример, Анкара острвској држави на југозападном Пацифику продала шест нападачких хеликоптера "Т-129 АТАК" које, по лиценци италијанског "Леонарда" с аеродинамичким модификацијама и унапређеним мотором и наоружањем прави компанија "Турска ваздухопловна индустрија" (ТАИ).

Летелице би у целости требало да буду испоручене до следеће године, а Филипини су прва страна држава у коју је Турска испоручила тај убојити апарат наоружан Гатлинг топом калибра 20 мм, противтенковским ракетама "хелфајер" и "ТОW", те противавионским пројектилима "сајдвајндер", "мистрал" и "стингер".

Влада у Манили је већ изразила жељу да започне преговаре о куповини нових 18 хеликоптера тог типа. 

Филипински војни врх је заинтересован и за набавку турских мини-подморница и патролних бродова. Турски произвођач "АСФАТ" је, јављају локални медији, скупа са јужнокорејским произвођачем "Хјундаи", ушао у ужи избор за набавку тих пловила, што је посао вредан око 600 милиона долара.

Војни коментатори оцењују да је предност турских патролних бродова, поред цене, у томе што су опремљени и поморским дроном.

Интересантно је да се простор за поменуте две компаније отворио јер је острвска држава са 108 милиона становника на ивици да откаже уговор са аустралијском компанијом "АУСТАЛ" за куповину шест патролних бродова, зато што је она због раста трошкова материјала и радне снаге филипинским властима затражила да исплате додатну суму новца која није била предвиђена тим уговором.

Адути ниска цена и брзо уступање лиценце

Такође, "Турска ваздухопловна индустрија" је у преговорима са Малезијом у вези са заједничком производњом серије од 18 лаких тренажних, борбених авиона "Хурџет", чији се развој ближи крају, од чега би 15 било производено у бившој британској колонији на Малајском полуострву. Анкара Куала Лумпуру сличну сарадњу нуди и у вези са оклопним четвороточкашима и шестоточкашима "Ејдер".

Управо је спремност да уступи лиценцу и помогне успостављање производње у земљи домаћину, истичу војни аналитичари, оно што разликује турске од других страних произвођача, такмаца у борби за новац многољудних земаља Југоисточне Азије, које се убрзано економски развијају и које су увучене у једну врсту регионалне трке у наоружавању, коју нарочито подстичу територијални спорови у Јужном кинеском мору. 

То се види и на примеру Индонезије, којој је Турска почела да испоручује платформе за тенкове чије ће куполе уграђивати домаћа индонежанска компанија "ПТ Пиндад", с перспективом да у блиској будућности читави оклопњаци буду прављени локално у острвској земљи с 275 милиона становника.

Мало је познато да је азијским земљама попут Малезије, Филипина и Индонезије Турска до сада испоручила преко 500 оклопних возила разних врста и намена.

Расте и извоз наоружања у Јужну Азију

Наравно, када је Азија у питању, Турска је нарочито присутна на тржиштима туркофоних земаља, бивших совјетских република као што су Азербејџан и Киргизија, али и других муслиманских земаља попут Пакистана.

Та држава са 235 милиона становника у Јужној Азији, у својим настојањима да парира дивовском суседу Индији првенствено се ослања на кинеску војну технологију, али сада већ постаје велики клијент за турску наменску индустрију.

Наиме, Исламабад је за своју морнарицу купио четири турске корвете вредне милијарду долара, а за ваздухопловство поручио чак 30 борбених хеликоптера "Т-129 АТАК", као и беспилотне летелице "бајрактар ТБ-2".

Произвођач тих дронова који су се добро показали на бојиштима у Нагорно-Карабаху и Украјини "Бајкар" као своје нове адуте има и беспилотну летелицу "акинчи", која величином и изгледом подсећа на тешки пропелерски бомбардер, и дрон "кизилелма", којег гони млазни мотор и који делује као савремени стелт ловац-бомбардер без посаде, којим намерава да даље осваја финансијски примамљива тржишта на највећем континенту света.

Када су у питању Југоисточна и Јужна Азија, турска ваздухопловна индустрија, односно, ТАИ је у преговорима и са Вијетнамом, Камбоџом и Бангладешом.

Сматра се да је турска наменска индустрија прошле године остварила рекордни извоз у висини од преко три милијарде америчких долара, те да ће ове "убрати" пуне четири милијарде.

петак, 15. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње