У Јапану ће дезинфиковати новчанице и потрошачке корпе
Јапанске банке и супермаркети, у склопу борбе против коронавируса, почињу с коришћењем нових машина за деконтаминацију базираних на УВ зрачењу.
Претња од вируса САРС-Kов-2 присиљава на прилагођавање новим условима живота и на технолошке иновације. Јапанска корпорација „Хитачи–Омрон“ половином новембра је обрадовала грађане Земље излазећег сунца саопштењем да је конструисала уређај који ултраљубичастим зрачењем брзо неутралише бактерије и вирусе с новчаница, што ће (донекле) повећати безбедност људи у овом неизвесном добу пандемије.
Kарактеристика те машине, која је управо ушла у продају 1. децембра, јесте то што темељно третира сваку новчаницу појединачно, с обе стране. То би требало да осетно умањи опасност од заразе у банкама, супермаркетима и другим објектима где готовина често мења руке.
Машина усмерава УВ-Ц зрачење таласне дужине од 260 нанометара на површину новчанице и, уништавајући генетски материјал бактерија и вируса, стерилизује чак 1.000 комада за минут. По завршетку тог посла, она уредно повезује новчанице у свежњеве од по 100 комада.
О необичној пажњи коју Јапанци посвећују детаљима, сведочи чињеница да произвођач размишља и о могућности да будућим варијантама уређаја дода функцију штампања речи „дезинфиковано“ на омоту сваког свежња.
Експерименти обављени у лабораторији Медицинског универзитета Аићи показали су да уређај „Хитачи–Омрона“ неутралише 99 одсто вируса присутних на новчаницама.
Сама технологија стерилизације путем УВ зрачења никако није нова – оно се већ око четири деценије користи за пречишћавање воде, ваздуха и дезинфекцију површина.
Међутим, машина „Хитачи-Омрона“ је својом брзином решила проблем ефикасног чишћења великих количина новца, за које је до сада било потребно пуно времена и које је отежавала чињеница да велике своте захтевају строгу безбедност.
Ширење технологије базиране на УВ зрачењу
Паралелно с уређајима за дезинфекцију новца, ових дана у Јапану у употребу улазе и роботизоване машине за чишћене потрошачких корпи у супермаркетима. У томе предњачи ланац маркета „Ион“, који у своје продавнице уводи аутомат произвођача „Њу некст“ која се, слично горе поменутом уређају за дезинфекцију папирног новца, базира на коришћењу ултраљубичастих зракâ.
Највећи проблем који су конструктори тог новог уређаја морали да савладају јесте то што, због чињенице да се корпе најчешће слажу једне на другу, испаљивање снопова ултраљубичастог светла на читаве гомиле одложених корпи не би дало задовољавајуће резултате. Наиме, ако се дршке желе добро очистити од вируса и бактерија, свака корпа мора бити третирана понаособ.
Зато је у продавницама „Иона“ у службу стављен аутомат који одваја корпе и подиже сваку појединачно да би је изложио светлосном зрачењу УВ уређаја. Та сложена машина, кажу педантни јапански конструктори, уклања чак 99,97 одсто вируса са корпе ако се она изложи УВ зрацима 15 секунди.
То значи да она може у потпуности да очисти око 240 корпи за сат. Захваљући њој, особље у продавницама „Иона“ је ослобођено напорног и монотоног посла ручног брисања корпи, чије је размере могуће схватити ако се зна да се у супермаркетима тог гигантског ланца, просечно, употреби око 10.000 корпи дневно.
Супермаркети као место за провод
Током ванредног стања у Јапану, у априлу и мају ове године, када су позатваране робне куће, шопинг центри и кафићи, проток људи у супермаркетима је осетно порастао, не само због већих куповина кроз које су грађани покушавали да се осигурају за случај да се разболе или да морају да се самоизолују на две недеље, већ и због тога што је посета тим пространим продавницама, у недостатку других садржаја, постала једна врсте забаве или дневног провода – место где се може убити вишак времена или бар на моменат искусити илузија да је живот редован, непоремећен.
Време ће показати да ли ће аутоматизовани УВ уређаји бити само пролазна припомоћ за време трајања епидемије или ће остати на својим задацима деконтаминације предмета и након спровођења вакцинисања и смиривања заразе, те тако постати део ентеријера компанија и уносан бизнис на дуге стазе.
Сигурно је, међутим, то да њихово присуство има позитиван, умирујући психолошки ефекат на трауматизовано становништво, које ће сада са нешто мање анксиозности моћи да се запути у „новооткривене“ супермаркете. Руководиоци „Иона“ зато су одлучили да роботизоване машине за дезинфекцију корпи у својим радњама, уместо у складишном простору, поставе на муштеријама видно место.
Коментари