Српски научници откривају како гени утичу на подложност заражавању коронавирусом

Научни тим са Медицинског факултета Универзитета у Београду, у оквиру пројекта Специјалног програма истраживања ковида 19 који финансира Фонд за науку Републике Србије, открива повезаност гена са подложношћу за настанак ковида 19, као и појаву тежих облика ове болести код пацијената, саопштио је Фонд за науку.

Пројекат AntioxIdentification, под вођством проф. др Татјане Симић, редовне професорке Медицинског факултета и дописног члана САНУ, дошао је до резултата који ће у будућности омогућити персонализовани приступ лечењу пацијената, саопштио је Фонд за науку.

У оквиру редовног праћења реализације пројеката, Фонд за науку је посетио овај истраживачки тим и лабораторије у којима спроводе истраживања.

"Код пацијената коронавирус изазива оксидативни стрес праћен повећаном продукцијом слободних радикала који доводе до оштећења липида, проетина и молекула ДНК. Међутим, наше ћелије поседују одбрамбене механизме у облику антиоксидантних ензима који неутралишу слободне радикале. Гени који кодирају ове ензиме имају различите облике, а различитост гена доводи до различитог одговора на оксидативни стрес. Наше истраживање је показало да пацијенти са ковидом 19 који су носиоци генотипа са нижом активношћу антиоксидантних ензима и последично мањим антиоксидантним капацитетом, имају већу подложност за настанак ковида 19, као и виши ниво показатеља запаљења и коагулације", истакла је проф. др Татјана Симић.

Она је додала да је део њихових резултата препознала Светска здравствена организација.

Захваљујући средствима Фонда за науку, ови научници су изоловали ДНК из крви више од 500 испитаника и формирали биобанку ДНК која је послужила као материјал за генотипизацију пацијената и контролне групе. Изведено је око 9.000 генетских анализа, за шта су били драгоцени опрема и материјал који су набављени у оквиру пројекта.

Приликом надзорне посете др Милица Ђурић Јовичић, в. д. директора Фонда за науку, истакла је значај ових научних резултата која могу да помогну у бољем разумевању и борби против коронавируса.

"Пројектни тим проф. Симића је врло вредан, добро организован и изузетно мотивисан. Иако су научници били суочени са бројним препрекама због пандемије коронавируса, пројекат се одвија по плану и научни тим је већ остварио значајне резултате. Врло је важно признање и то што је Светска здравствена организација уврстила њихов рад у препоручену литературу о ковиду 19", истакла је др Ђурић Јовичић, додајући да су средства пројекта која су уложена у опрему омогућила реализацију потребних истраживања.

"Опрема остаје као дугорочна инвестиција институцији и она ће још много година служити научницима за будућа истраживања. Током надзорне посете смо разговарали са руководиоцем и тимом о томе који би био природни наставак пројекта и шта је још потребно од додатне опреме. Надзорне посете омогућавају нам увид у важна истраживања, и врло су значајне и због припреме нових програма", закључила је др Милица Ђурић Јовичић.

У преосталих пет месеци трајања пројекта, пројектни тим AntioxIdentification од 12 чланова планира да приведе крају клиничко праћење неуролошких и кардиолошких компликација, као показатеља дуготрајног ковида 19. Буџет пројекта износи 169.330 евра.

Ово истраживање, Фонд за науку финансира у оквиру пројекта SAIGE Светске банке, наводи се у саопштењу Фонда за науку.

уторак, 08. октобар 2024.

Re: Knjiga