Пораст куповине домена, све више компанија сели пословање на интернет
Руководилац ИКТ сектора Регистра националног интернет домена Србије (РНИДС) Жарко Кецић каже да су условни пословања много промењени у последњих седам месеци, а да многа предузећа нису била спремна на то.
Жарко Кецић подсећа да се пословање нормално одвијало до марта прошле године, а онда се десила пандемија коронавируса која је променила начина на који многа предузећа раде.
"Имали смо ситуацију да смо остали без квасца, да продавнице нису могле да удовоље свим захтевима за директну доставу намирница, имали смо ситуацију да током ванредног стања и ограниченог кретања многе фирме нису могле да имају људе на радним местима, радна места су се преселила из канцеларија у наше домове и на друга места", каже Кецић.
Истиче да је био веома озбиљан задатак за систем администраторе да обезбеде да људи могу да обављају своје послове од куће.
"Знамо да криминалци користе кризне ситуације за спровођење напада, без обзира на то да ли су то пожари, поплаве, земљотреси или било шта друго", наводи Кецић.
Каже да многа предузећа нису била припремљена за ситуацију која је настала.
"Сутра ћемо организовати онлајн скуп где ћемо говорити о чему компаније морају да воде рачуна и како да се припреме за овакве ситуације", најављује Кецић.
Каже да пандемију нико није могао да предвиди, али да је компанијама много лакше да преброде кризу ако су урадиле свој посао онако како треба и како савремени стандарди налажу.
"Један од начина је да компаније које имају производњу склопе договоре чак и са својом конкуренцијом да део своје производње пребаце и наставе пословање", објашњава Кецић.
Све већи обим пословања на интернету, Амазон најбољи пример
Жарко Кецић каже да је за време епидемије забележено повећање броја интернет домена.
"То у Србији јесмо осетили, али не у мери у којој су неке друге земље. Број домена се повећао јер су људи схватили да је домен основна алатка за присуство на интернету и комуникације", објашњава Кецић.
Истиче да домен не служи само за интернет сајт или размену електронске поште, већ и за пословање.
"Од 2018. године, тржиште се помера на онлајн трговање и сада смо дошли у ситуацију да имамо много већи обим пословања на интернету", каже Кецић.
Наглашава да је данас јако важно бити присутан на интернету, али и водити рачуна о безбедности.
"Сваки корисник мора сам за себе да буде безбедан. Постоје неке мере које систем администратори и експерти могу да ураде, али јако је битно да корисници интернета буду упознати са свим опасностима које постоје и да не кликћу на све што се појави", упозорава Кецић.
Каже да је на Зуму и осталим сличним платформама, уколико нису добро заштитили администратори скупова, могуће да неко непозван дође и подметне злонамеран линк.
"Пандемија ће сигурно допринети да многе компаније схвате да могу да раде и онлајн. Трошкови трговине су много мањи. Имамо пример Амазона који је почео са књигама. Књижаре су плаћале велике трошкове својих продавница, а Амазон је набављао књиге, само их слао купцима и наравно да је могао да понуди нижу цену. То се сада дешава са свима", објашњава Кецић.
Каже и да они који се одлучују за онлајн пословање и трговину шире своје тржиште јер су на тај начин глобално присутни, а не ограничени на одређен број продавница у једном или неколико градова.
Коментари