Лагодна онлајн куповина без преваре, колико је законских корака до циља
Како су се околности промениле, тако и заштита онлајн потрошача треба да буде сразмерна њиховом све већем броју. Никица Јовановић из НОПС-а рекла је за РТС да је најчешће проблем повраћај робе. Имате законско право да у року од 14 дана вратите робу, а дешава се у одређеним ситуацијама да вас продавац не обавести о праву и погодности коју имате, истакла је Јовановићева.
Многи потрошачи су већ променили навике и све више купују електронски. Интернет продаја је свуда удвостручена, а власници највећих светских брендова улажу у онлајн продају више милијарди евра.
Код нас се тако највише купују основне намирнице, мали кућни апарати, рачунари и опрема, одећа и обућа. Једино је продаја кофера смањена за 77 одсто, показало је једно истраживање.
Никица Јовановић из НОПС-а, рекла је, гостујући у Јутарњем програму да је повећања потражња за електорнском трговином и требало би да надзор у овој области буде адекватан какао би се сузбили сви ти евентуални проблеми који се догађају.
"Они нису ретки, ми у свакодненвој комуникацији са потрошачима можемо да детектујемо шта је то са чиме се они сусрећу, која је то проблематика у овој области", рекла је Јовановићева.
Каже да је најчешће проблем - повраћај робе. Имате законско право да у року од 14 дана вратите робу, дешава се у одређеним ситуацијама да вас продавац не обавести о праву и погодности коју имате.
Према њеним речима, то је разлика када купујете преко интернета да имате ту погодност да у року од две недеље, без образлагања разлога који су утицали на то да вратите робу - исту вратите, док то није ситуација када купујете у малопродајним објектима.
Трговци не обавештавају потрошаче и не поштују рок за поврат новца, а то је 14 дана
"Када купујете од регистрованих продаваца, сваки продавац је дужан од мемента када вратите робу у року од две недеље да вам врати новац", каже она.
Замке за купце
Јовановићева кажа да истичу да потрошачи добро обрате пажњу да ли купују од регоистрованих правних лица.
Указује да су честе примедбе потрошача да посредством социјалних мрежа обављају куповину и ту се одређени продавци рекламирају и крију иза неких имена који личе да су у ствари фирме, а фактички је то сива зона и они раде на црно.
"Ту сте препуштени сами себи, морате да будете свесни да је то куповина на сопствени ризик - тада не можемо да применимо норме Закона о заштити потрошача. Трговци који не поштују оно што сам рекла не могу да буду санкционисани и фактички можете евентуално да тужите оног ко вас је приликом такве куповине оштетио - то сваккако није опцвија нити решење", истакла је Јовановићева.
Добро обратите пажњу када путујете - да ли купујете од фирме, рекла је она и додала: Ако купујете од регистрованог продавца он истиче све своје податке тако да ви на једноставан начин видите личну карту фирме приликом куповине на сваком сајту
Шта ако испорука касни
У ванредним околностима било је честих примедби потрошача да испорука робе касни.
"Инспекције контролишу овај део. Савет потрошачима да се обрате организацији као што је наша, да видимо све појединости случаја, па да их у скјладу са тим упутимо.
Нагласила је да је рок за испоруку робе 30 дана уколико нешто другачије није уговорено", рекла је Јовановићева.
Најчешће се уговори у зависности од врсте робе уговара и краћи рок и уколико се тај рок прекрши то је санкционисано и посао инспекције је да даље процесуира и евентуално санкционише трговце.
Вансудско поравнање - докле се стигло
Јовановићева подвлачи да судских спорова има али да нису тако чести јер је то последња инстанца и крајња опција.
"Нерадо саветујемо потрошаче да се упуштају у судске поступке већ да исцрпе сва могућа правна средства управо из примедби које стоје на данашње судске поступке, дужину трајања и оно што очекујемо за доношење новог закона о заштити потрошача јесте и предвиђено мирно решавање спорова", каже она.
"Имамо медијацију као вид мирног решавања спорова и чекамо да видимо како ће то бити имплементирано у нов закон и да видимо након тога одређени проток времена колико ће заживети у пракси", рекла је Јовановићева.
Каже да то теоретски лепо звучи али ће се видети колико ће бити ефикасно.
Говорећи о поглављу 28, заштити потрошача и здравља, она каже да је Министарство урадило добар посао у смислу да су хармонизовани прописи да у том смислу имамо прилагођавање ЕУ.
Међутим, примедба НОПС -а са аспекта организације потрошача јесте примена самих прописа.
"Морамо да имамо ефикасан систем примене да бисмо могли да кажемо да у пуном обиму можемо да говоримо о заштити потрошача. То је мана на коју указујемо - треба јачати капацитете у сваком смислу. Успели смо да укажемо каква је потреба прекршајних налога, на то како је потребан сређени систем у коме имамо предуслове да обавамо лагодно куповину без бојазни од тога да ћемо бити преварени", каже она.
"Трудимо се, сви чиниоци који се баве заштитом потрошача и организације са стране невладиног сектора, да сви утичемо на то да припремљени и спремни дочекамо отварање поглавља 28", закључила је Јовановићева.
Коментари