Како РТС прати предизборну кампању
У које емисије и по којим критеријумима се позивају кандидати, каква су правила понашања у програмима РТС-а?
Како је уобичајено током предизборне кампање, програм Радио-телевизије Србије посвећен изборима биће подељен на уреднички и обавезни део.
Обавезни део су емисије у којима листе чија је кандидатура на парламентарним изборима прихваћена имају гарантован и равноправан временски простор да представе своје планове, програме и понуду бирачима у разговору са новинарима РТС-а или достављањем сопственог материјала припремљеног за емитовање, под условом да тај материjал задовољава техничке и садржинске стандарде које је прописало уредништво Јавног сервиса.
Обавезно представљање листа на парламентарним изборима обавиће се у посебним емисијама на Другом програму телевизије у трајању од 30 минута и у емисији „Магазин" на Првом програму радија, а емисије ће бити постављене и на интернет портал РТС-а у посебну рубрику посвећену изборима.
Редослед ће бити утврђен жребом у просторијама РТС-а, у присуству представника листа који за то изразе жељу, дан после закључивања процеса проглашења изборних листа.
Уреднички део предизборног програма на РТС-у су емисије на радију и телевизији које уређују и воде новинари Јавног сервиса и у које се политички актери, аналитичари и кандидати позивају сходно новинарским и професионалним нормама, уз поштовање важећих закона и прописа.
Критеријум за позив у уреднички део предизборног програма су уредничка процена, досадашњи статус у парламенту и резултати на ранијим изборима, као и истраживања јавног мњења. Предност имају листе које је прихватила Републичка изборна комисија (РИК).
У уредничком делу телевизијског програма, РТС ће изборе пратити у емисијама „Упитник", „Око", „Четвртком у девет", „Шта радите бре", „Реч на реч", као и у „Дневнику" у посебно издвојеном блоку за предизборну кампању.
РТС може у посебном блоку у емисијама „Дневник" и „Шта радите бре" да емитује материјале које доставе представници изборних листа, према одлуци уредника емисије.
У дебатним емисијама „Упитник", "Четвртком у девет", „Око" и „Реч на реч" уредници позивају учеснике на изборима и бирају теме за разговор водећи рачуна да задовоље јавни интерес и обезбеде максималну равноправност свих пријављених листа.
У телевизијској дебати „Реч на реч", коју РТС ради у сарадњи са Цесидом према већ уобичајеним правилима, учесници имају равноправне услове и једнако време за одговоре на иста питања.
Учесници у свим предизборним емисијама на РТС-у дужни су да поштују правила дебате, а РТС унапред најављује да ће микрофон бити укључен само оном кандидату којем је модератор дао реч како би се избегло да представници листа у емисији говоре у глас што онемогућује бираче да стекну добар утисак о изборној понуди.
Учешће у телевизијским дебатама на РТС-у није загарантовано и обавезно, а листе саме одлучују кога ће послати да их заступа ако су позване у дебату.
Први програм Радио Београда свакодневно прати предизборне активности политичких странака и емитује изборне хронике у централној информативној емисији "Новости дана".
Уторком и четвртком, почев од 28. маја 2020. године, у термину емисије "У средишту пажње" на Првом програму Радио Београда емитоваће се дебатне емисије у којима учествују представници политичких странака чије је листе потврдила Републичка изборна комисија.
У осталим информативним емисијама РТС-а, као и на интернет порталу, предизборна кампања пратиће се сходно одлукама уредништва Информативног програма РТС-а, уз стриктно поштовање закона и прописа.
Коментари