"Фолксваген" смањује производне капацитете у Кини
Руководство заједничког предузећа немачког "Фолксвагена" и кинеског "САИЦ"-а објавило је да затвара велику фабрику, производног капацитета од 360.000 аутомобила, у граду Нанђингу. Крајем прошле године, "Фолкваген-САИЦ" је продао и постројење у кинеском граду Урумћију.
Немачки гигант "Фоксваген," који у Кини остварује чак 30 посто од своје укупне продаје у свету, затвориће велику фабрику у кинеском граду Нанђингу, јављају медији у Источној Азији.
То постројење, отворено 2008. у сарадњи са домаћим произвођачем "САИЦ", у којем су прављена возила са моторима на унутрашње сагоревање, постало је непрофитабилно услед крупне технолошке промене која је попут цунамија преплавила аутомобилску индустрију у најмногољуднијој земљи света – преласка на електрична и хибридна возила.
Фабрика у Нанђингу имала је капацитет од 360.000 аутомобила годишње и производила је "Фолксвагенове" бестселере "пасат" и "шкода суперб".
Опадање "Фолксвагена" у Кини
Осим технолошке заосталости мотора тих модела, односно, технолошког престројавања на електрична возила, још један разлог за рационализацију пословања у Кини је и чињеница да домаћи произвођачи, попут "BYD", "Џилија" и других, освајају све већи део домаћег тржишта, постискујући стране брендове.
Овај тренд очитује се у у конкретним подацима везаним за немачку компанију – "Фолксваген" је у 2024. години на кинеско тржиште избацио чак 2,92 милиона четвороточкаша, али је то био пад од добрих десет одсто у односу на претходну. И у првој половини ове године забележен је даљи пад, додуше од само два процента.
Фабрика у Нанђингу, заправо, је већ друго постројење којег се "Фолксваген" одриче у Кини у последњих седам-осам месеци, с обзиром да је прошлог новембра објавио да продаје фабрику у граду Урумћију у којој је склапао моделе "тару", "лавида", "пасат" и "терамонт".
Политички бич
Реч је о производном комплексу капацитета до 50.000 аутомобила у провинцији Синђијанг, у којој живи ујгурска национална мањина коју, верују на Западу, малтретирају и експлоатишу кинеске власти – управо је политички притисак, између осталих, Европског парламента и антикинеске интересне групе Међупарламентарна алијанса за кинеска питања (ИПАЦ) коју финансирају америчка држава и фондација милијардера Џорџа Сороша, оно што је присилило "Фолксваген" да најпре заустави производњу а онда и потпуно напусти Синђијанг.
Док се на тај начин локални становници, међу којима многи Ујгури које Запад наводно жели да спаси од ропске експлоатације, практично гурају у сиромаштво, муку мучи и сам "Фолксваген", који је жртва геополитике колективног Запада не само у Кини већ и код куће. Он је, због раста трошкова за енергенте проузрокованог санкцијама против Русије, прошле године морао да формулише програм којим се планира затварање најмање три фабрике у Немачкој.
Ту је онда, такође делом политички мотивисан, проблем царина Европске уније на увоз кинеских електричних возила, у склопу којег се "Фолксвагенов" кинески партнер "САИЦ мотор", државна фирма са седиштем у Шангају, суочава са тарифама од чак 45 посто.
То практично онемогућује извоз те компаније на тржиште ЕУ, што значи да "Фолксваген" не може да користи фабрике у Кини које власнички дели пола-пола са "САИЦ-ом" за извоз електричних возила у ЕУ. Овде, међутим, можда може доћи до релативно позитивних промена, јер су ЕУ и кинеска страна отпочели преговоре о укидању царина, под условом да се уместо њих уведу обавезне минималне цене за кинеске аутомобиле, које би представљале нешто мање оптерећење.
Поврх свега тога, немачкој компанији пословање сада отежава и политичко-економски удар из Вашингтона у форми нових царина од 25 посто на увоз аутомобила и делова у САД, које су ступиле на снагу у априлу.
Када је Кина у питању, "Фолксваген" је до саопштења о затварању постројења у Нанђингу у тој земљи запошљавао више од 90.000 радника у 39 фабрика. Међутим, горући проблем је то што је упосленост те огромне производне мреже само 58 одсто. Зато даље резање тамошњих капацитета не би било неочекивано.
Несумњиво, мегакомпанија из Волфсбурга и немачка привреда уопште пролазе кроз једну врсту ноћне море, али бар за сада из Кине долазе и утешне вести, које говоре о томе да су "Фолксваген" и "САИЦ" већ добро поодмакли у стратешком престројавању на развој и производњу електричних аутомобила.
Коментари