Читај ми!

Зашто Срби толико трубе - истина коју откривају таксисти и стручњаци

У неким европским земљама трубљење пешацима ако нису у непосредној опасности је забрањено. И у Србији закон прописује казну за трубљење трубите без потребе - 5.000 динара. А да ли је ико икада кажњен због тога, то је друга прича.

Звук сирене чујемо свакодневно, нарочито у улицама где су саобраћајне гужве честе. Тада возачи трубе углавном јер су нестрпљиви.

Таксиста Александар Бјелетић исприћао је шта изазива трубљење.

"Када стојите на семафору, двоје, троје кола крећу споро јер су сада на реду, њих не интересује да ли ће неко иза њих да стигне да прође. У Италији за исти временски интервал прође пет пута више возила него код нас на семафору. Зато што су они спремни као за трке да једноставно као на траци крену убрзано да би тај саобраћај био што обрже обављен“, каже Бјелетић.

А да ли је журба довољан разлог?

Стручњаци објашњавају да заиста постоје ситуације када је возач у обавези да користи сирену, на пример, када поред пута примети дете или бициклисту.

"Такође је употреба знака упозорења обавезна пре уласка у непрегледну и узану кривину и пре доласка на превој где је мимоилажење возила небезбедно. Возач који претиче возило испред себе дужан је да користи звучни знак упозорења“, рекао је Мирко Коковић из Агенције за безбедност саобраћаја.

Према закону о безбедности саобраћаја, уколико возач претерује са употребом сирене, може да плати казну од 5.000 динара.

"Имамо одређен број возача којима сама вожња представља стресну радњу и уколико неки од возачау његовој близини претера са звучним упозорењем може изазвати код тог возача паничну реакцију која може довести до неких непријатних ситуацуја“, напоменуо је Коковић.

Може ли саобраћајни знак ућуткати сирене?

Саобраћајни знак који забрањује давање звучних сигнала постављен је на неколико локација у Београду и то у зонама здравствених установа, као што су Универзитетска дечја клиника и ГАК Народни фронт.

Уколико Секретаријат за заштиту животне средине на одређеној локацији утврди прекорачење дозвољеног нивоа буке и мерење покаже да је ту потребно поставити саобраћајни знак који забрањује употребу сирене, поставља га Секретаријат за саобраћај.

Иначе, саобраћај је највећи извор комуналне буке у Београду, пре свега - кретање возила, звук мотора, а сирена је само део тога.

"Закон каже да су границе 55 децибела, 65 децибела ноћу, углавном за све улице у Београду. Постоје неки изузеци, али то је генерална граница. Ова граница није прекорачена на свим тачкама, штавише неких 50 одсто тачака које ми контролишемо, показује прекорачење, 50 одсто не показује", наводи Милан Контатревић, инжењер заштите животне средине.

Возачи у Индији су познати по томе што много трубе, због чега је полиција у Мумбају 2020. године применила пробни систем под називом "казнени сигнал“. Сваки пут када звук сирене аутомобила пређе 85 децибела, семафор се ресетује, односно црвено светло се продужава, што за оне који су склони трубљењу, значи много дужа чекања.

четвртак, 04. децембар 2025.
6° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом