ДРИ o локалним путевима: Измењени уговори и повећана вредност радова, неки нису ни изведени
Недостаци у планирању јавних набавки утичу на појаву додатних радова на локалним путевима и увећање вредности уговора, што доводи у ризик економичност и транспарентност трошења јавних средстава, саопштила је Државна ревизорска институција, поводом Извештаја о ревизији сврсисходности пословања "Управљање локалном путном инфраструктуром".
Државна ревизорска институција (ДРИ) спровела је ревизију којом је утврђено да је за одржавање и изградњу путева уложено близу 110 милијарди динара из локалних буџета од 2022. до 2024. године.
Међутим, напомиње ДРИ, недостаци у организацији, планирању, јавним набавкама и надзору, умањују ефективност и ефикасност управљања локалним путевима и могу довести до непланираних трошкова и нижег квалитета услуга.
Извештај о ревизији сврсисходности пословања "Управљање локалном путном инфраструктуром" показао је да је потребно унапређење контроле и управљања локалним путевима, с обзиром на значајна средства која се за те намене издвајају из локалних буџета, наводи ДРИ.
"Планирање радова на локалним путевима није у потпуности ефективно због недостатка интегрисаног приступа планирању и евиденцијама о путевима, као и подељених надлежности управљача пута, што ствара ризик од слабе координације, неефикасног коришћења средстава и преклапања активности", пише у саопштењу.
Ревизори су утврдили да су унапређење поступака јавне набавке, боље планирање и развој адекватних показатеља учинка кључни за постизање веће транспарентности, ефикасности и економичности финансирања радова на локалним путевима.
Недостаци у планирању јавних набавки утичу на појаву додатних радова на локалним путевима и увећање вредности уговора, што доводи у ризик економичност и транспарентност трошења јавних средстава.
"Поједине позиције радова анексима су повећане и до 1.600 одсто"
"У периоду 2022–2024. године, у градовима који су били субјекти ревизије – Новом Саду, Крушевцу и Зајечару, одређени број уговора о радовима измењен је због појаве непредвиђених и додатних радова, што је условило и продужетак рокова. У Зајечару су измењена три уговора о летњем одржавању путева, при чему је вредност радова повећана готово до законског максимума – око 50 одсто. Поједине позиције радова анексима су повећане и до 1.600 одсто, а неки радови нису ни изведени. У Новом Саду, код пет од 16 уговора вредност је увећана 2–32 одсто, а рокови продужени до 360 дана. У Крушевцу је четири од 20 уговора имало увећања 20–41 одсто и продужење рокова до 60 дана", наводи ДРИ.
Услед примене дискриминаторских услова и ангажовања истих привредних субјеката, истиче ДРИ, ограничена је конкуренција у поступцима јавних набавки радова на локалним путевима.
"Надзор и контрола над управљањем локалним путевима нису у потпуности ефикасно успостављени, јер недостаје систематско праћење и оцена стања локалних путева, доследна примена мера за унапређење безбедности у саобраћају, као и укључивање грађана у континуирано оцењивање квалитета одржавања путева и улица. У многим јединицама локалне самоуправе, неадекватно управљање локалном путном инфраструктуром огледа се у неодговарајућем одржавању путева, којем често доприноси нередован надзор над стањем путне инфраструктуре“, наводи ДРИ.
Извештај о ревизији сврсисходности пословања "Управљање локалном путном инфраструктуром" можете пронаћи на овом линку.
Коментари