Тунели Лаз и Муњино брдо затворени до четвртка због провере система аутоматског управљања
Тунели Лаз и Муњино брдо затворени су до четвртка због провере система аутоматског управљања, на деоници ауто-пута Милош Велики од петље Паковраће до петље Прилипац. Тестови се спроводе уз присуство представника надлежних институција и сертификованих тела. Укључују симулације ванредних ситуација, током којих би требало да се активирају безбедносни механизми.
У наредних четири дана алтернативни правац за возаче је Стари пут, Очарско-Кабларска клисура.
Иван Терзић из Путева Србије рекао је да у тунелу Муњино брдо који је најдужи у Републици Србији има више од 20 појединачних подсистема који служе већој безбедности корисника пута.
"Између осталог, имамо систем вентилације и одимљавања тунела који служи за одвођење дима и топлоте и штетних гасова у случају варних догађаја, систем за рано откривање пожара, за детекцију пожара. Систем за детекцију инцидената који унутар две, три секунде детектује сваки саобраћајни инцидент, систем јавног разгласа или озвучења који даје поруке корисницима куда да се крећу у случају ванредних догађаја“, навео је Терзић.
Према његовим речима, сви ти системи су потврђени као функционални и тестирани су у ручном режиму управљања.
Након тога, како је рекао, следи фаза интегрисања на софтверску платформу која прикупља сигнале са свих појединачних система, анализира их, обрађује и даје предлог управљачке активности оператерима у Оперативном управљачком центру.
"Тих активности, тих предефинисаних сценарија имамо више од 400. И неопходно је сваки до детаља испитати како би извршне функције система у случају најгорих, најтежих инцидентних ситуација биле у потпуности сигурне да ће реаговати у контексту безбедности корисника, спречавања настанка последица и секундарних инцидената који у оваквим тунелима заправо доносе најтеже последице“, истакао је Терзић.
"Тестирање у ручном режиму показало функционалнос система"
Напоменуо је да су у пробном периоду за 90 дана тестирали све у ручном режиму и све је било потпуно функционално.
"Током тог периода ми смо користили прилику да док се одвија саобраћај тестирамо и понашање возача и понашање система на одређене ситуације које су настајале у току одвијања саобраћаја. Хипотетички ми сада тригерујемо, симулирамо пожар у одређеној зони тунела и он подразумева низ извршних функција система у тунелу. Свих подсистема које сам навео - да ли ће се клапне затворити, спречити продор дима, да ли ће се врата отворити“, објаснио је Терзић.
Додао је да је сигурније и безбедније да се тестирање уради под потпуном обуставом саобраћаја.
"Ми у овом тренутку морамо да спроведемо све те тестове које нам наш закон налаже. Али и оне које нам инжењерска логика налаже“, рекао је Терзић.
Напоменуо је су у претходном периоду могли да евидентирају небезбедног понашања у саобраћају додајући да такво понашање у дугим тунелима може имати много веће последице.
"Оно што је важно истаћи је да је преко 95 одсто таквих појава узрок искључиво неадекватно понашање возача и непоштовање прописа. Мислим на заустављање ради гледања новог објекта или ради фотографисања, несигурност возача који у овом делу Републике вероватно нису ни користили ауто-пут у свом претходном возачком искуству, који имају одређена изненадна, непотребна заустављања у тунелу. Све то узрокује потенцијално опасну ситуацију на коју смо ми и тестирали реакцију ових система“, рекао је Терзић.
Он истиче да су досадашња тестирања показала да је систем скоро потпуно функционалан.
"Ми ћемо за ова четири дана потврдити пуну функционалност система и до наредног периода од шест месеци ми нећемо више вршити обуставе, али тада нас наравно очекују поново одређене обуставе“, каже Терзић.
Коментари