Читај ми!

Први пут комплетна женска посада "Ер Србије" – лет пилоткиња од Краљевине Југославије до данас

Ваздухопловство је дуго важило за мушку професију. Међутим, све више жена у свету и у Србији за радно место бира пилотску кабину. Недавно је национална авио-компанија "Ер Србија" забележила историјски тренутак, када су први пут на авиону типа АТР комплетну посаду чиниле жене.

Вања, Тијана, Бојана и Нина историјски пут за Краков памте као један од најлепших у каријери.

Летелицом је управљала капетан Вања Марчета, једина жена која има то звање на типу авиона АТР.

До тог достигнућа пут је садржао осам година учења и рада, испуњених чистом љубављу према послу.

"Пре свега је потребно да се заврши пилотска академија, па по завршетку ради се једна специјализација за посебан тип авиона. Потом, по добијању позиције копилота у авио-компанији, копилот годинама стасава за улогу капетана - да би био упућен у капетанску обуку", објашњава Марчета.

Додаје да се тада, после низа обука, тренинга, тестова добија звање капетана које има од прошле године.

Пилоткиње "Ер Србије"

Авионима "Ер Србије" управља 11 пилоткиња. Највећи изазов је, кажу, неустаљен распоред летења и ритам спавања, што може утицати и на породицу.

Међутим, као и у другим професијама, важи правило да "договор кућу гради".

Копилот Тијана Канкараш сматра да се стереотип да је управљање авионом мушки посао полако сузбија и да све више жена жели да преузме контролу у своје руке.

"Ми имамо прилику да гледамо на свет из неког другог угла, из друге перспективе коју ретко ко има", истиче Канкараш.

Наглашава да је велики ужитак управљати авионом и тако спајати људе и дестинације.

Ваздухоплована академија, све више девојака

Да Србија прати светски раст броја пилоткиња, потврђују и на Ваздухопловној академији.

За свако место на смеру Техничар ваздушног саобраћаја бори се 10 ученика, и све је више девојака.

"Ученици тог смера у трећем разреду имају наставни план и програм који одговара заправо програму обуке пилота у оквиру нашег центра", каже наставник Ваздухопловне академије Владимир Јосиповић.

Каже да се је у тим одељењима пола дечака - пола девојчица.

"Када је у питању заступљеност девојчица на курсевима, ако класа има 10 до 15 студената неких две до три девојчице по класи", каже Јосиповић.

Од прадеде до праунуке

Многе је за професију определила породична традиција. Иако узоре често имају у војном ваздухопловству, више се опредељују за цивилно.

Ива Тодоровић, ученица 4. разреда смера Техничар ваздушног саобраћаја, одлучила се за позив јер од малена слушала приче прадеди који је био војни пилот за време Другог светског рата.

"Од тада се појавила љубав према ваздухопловству, а касније кад сам сазнала да постоји Ваздухопловна академија, схватила сам да је то посао којим желим да се бавим и одлучила да наставим традицију", представила је свој пут будућа пилоткиња.

Све оне настављају традицију коју су у Краљевини Југославији започеле Кристина Горишек, прва жена која је самостално летела авионом, и Даница Томић, прва жена са пилотском дозволом.

среда, 28. мај 2025.
21° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом