субота, 08.03.2025, 08:32 -> 09:22
Извор: РТС
Нова интернет превара пензионера, лажни профили нуде удвостручивање пензије - како се заштитити
Републички фонд за пензијско и инвалидско осигурање упозорио је пензионере на нове покушаје преваре преко друштвених мрежа, где се профили лажно представљају као званични профили ПИО Фонда. Пензионерима се нуди удвостручена пензија уз захтев за доставу личних података. Директорка Сектора за односе са јавношћу ПИО Фонда истиче да овај фонд никада не тражи такве податке, јер их већ поседује у својој бази. Председница Управног одбора Републичке уније потрошача, Весна Перинчић, упозорава да ако понуда звучи превише добро да би била истинита, вероватно није. У случају да су пензионери већ постали жртве преваре, први корак је да се обрате полицији.
Директорка Сектора за односе са јавношћу ПИО Фонда Јелица Тимотијевић, нагласила је да је лажни профил који је користио њихов лого изгледао као званична комуникација фонда. Упозорава пензионере да се у овим случајевима увек обрате фонду за потврду и да пажљиво разликују званичне профиле ПИО Фонда од лажних, који користе латиницу уместо ћирилице.
Тимотијевићева је указала да је ПИО Фонд примио бројне позиве забринутих пензионера који су добили поруке са лажних Фејсбук профила.
У тим порукама пензионерима је обећано да ће им ПИО Фонд удвостручити пензију, али под условом да доставе своје личне податке. Највише пријава стигло је из Београда, Сенте, Суботице и Ниша.
"Лажни профил је користио наш лого, практично је злоупотребљен наш знак, знак фонда и деловало је врло уверљиво. Све је то могло да повуче кориснике да помисле да је то заиста порука од фонда, изгледао је као званична комуникација ПИО Фонда. Тражили су од пензионера да оставе име и презиме, последње четири цифре мобилног телефона и број текућег рачуна. Међутим, важно је да пензионери знају да фонд никада неће тражити личне податке преко друштвених мрежа", нагласила је Тимотијевићева.
Указала је на то да ПИО Фонд има све потребне податке о пензионерима у својој бази, те да је захтев за доставу података преко друштвених мрежа апсолутно неоснован.
Иако су многи пензионери препознали да се ради о превари, потврђен је један случај у којем је жена доставила своје податке и истог дана јој је новац скинут са рачуна.
"Ови остали пензионери су ипак препознали неку опасност, видели су ризик у свему, позвали су фонд, наравно, добили су инструкцију да те поруке одмах бришу, јер је било јасно да је превара у питању", указује Тимотијевићева.
Како препознати превару
На питање шта треба да буде знак, пре свега пензионерима и корисницима, да је у питању лажни налог и да није званичан профил ПИО Фонда, Јелица Тимотијевић, директорка Сектора за односе са јавношћу Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање, истакла је да ПИО Фонд никада не комуницира са корисницима на тај начин.
"То није начин на који ми иначе комуницирамо са нашим корисницима. Никада фонд ПИО преко наших званичних налога и иначе никада не тражи јавно од пензионера да доставе личне податке. Ми те податке већ имамо у нашој бази, јер су они, када поднесу захтев за пензију, већ регистровани као осигураници. Нема потребе да их поново тражимо", нагласила је она.
Како је додала, ПИО Фонд има бројне механизме за заштиту личних података својих корисника.
"Ми чувамо и обезбеђујемо те податке на све могуће начине", указала је Тимотијевићева.
Такође, она је напоменула да ПИО Фонд има званичне профиле на друштвеним мрежама, као што су Фејсбук и Инстаграм, али да су сви ти профили на њиховом званичном језику, ћирилицом. Лажни профили, попут овог који је злоупотребљавао назив фонда, користе латиницу, што би требало да буде први знак да нешто није у реду.
"Ми комуницирамо са корисницима преко мрежа, тако што их обавештавамо, дајемо им информације, упозоравамо их и подсећамо их на важне ствари, али никако не тражимо личне податке, нити било шта поклањамо. Фонд не поклања. Он исплаћује зарађене пензије", указала је Тимотијевићева.
У питању кривично дело, пријавити превару МУП-у
Републички фонд за пензијско и инвалидско осигурање (ПИО Фонд) обратио се администратору Фејсбука са захтевом да се лажни профил који злоупотребљава њихово име и лого блокира.
Како је објаснила Јелица Тимотијевић, директорка Сектора за односе са јавношћу ПИО Фонда, фонд је урадио све што је у њиховој моћи да докажу да је профил лажан и да га пријаве надлежним органима. Међутим, иако је од подношења пријаве прошло неколико дана, тај профил је и даље активан.
"Пошто налог није блокиран, наставили смо са обавештавањем корисника путем нашег званичног сајта и других друштвених мрежа, као и саопштењима медијима. Најбољи начин да дођемо до наших корисника је преко медија, и надамо се да ћемо овим путем упозорити све да буду опрезни и да не дају своје личне податке", нагласила је Тимотијевићева.
Она је истакла да су сви оштећени пензионери упућени да пријаве ову превару Министарству унутрашњих послова, јер је у питању кривично дело.
Шта саветује Републичка унија потрошача?
Председница Управног одбора Републичке уније потрошача Весна Перинчић, апелује на пензионере да буду изузетно опрезни. Истиче да ако нешто звучи превише добро да би било истинито, вероватно није. У случају да су већ постали жртве преваре, први корак је да се обрате полицији.
Указује да су интернет преваре све чешће, и истиче да је едукација потрошача кључна у овим ситуацијама.
"Иако куповина преко интернета и коришћење друштвених мрежа имају бројне предности, они носе и низ опасности. У потрошачким организацијама стално радимо на едукацији и подизању свести. Објављујемо едукативне филмове, и веома је фасцинантно колико се потрошачи препознају у ситуацијама приказаним у тим филмовима. Често схвате да су и сами постали жртве превара јер су поверовали слаткоречивим понудама трговаца који су специјално обучени да циљају најрањивије категорије наших суграђана", указује Перинчићева.
Потрошачке организације и превенција преваре
Подсетила је и на важност заштите потрошача од интернет превара, нарочито преко регистара "Не зови", који ограничава директне маркетиншке позиве без пристанка потрошача.
Превенција је, како је истакла, кључна у заштити најрањивијих категорија попут пензионера.
Цело гостовање Јелице Тимотијевић и Весне Перинчић можете погледати у видеу на почетку текста.
Коментари