Читај ми!

Ко вози градски превоз - пензионери, странци и све мање младих

За мање од недељу дана четири саобраћајне незгоде у којима су учествовали аутобуси градског превоза. Тренутак непажње, умор - нису једини разлози због којих долази до судара. Поред возача у пензији, за воланом градског аутобуса су и странци. Процењује се да Србији недостаје 10.000 професионалних возача.

Пут до волана у градском превозу - није лак. Треба положити возачки испит, стручну професионалну компетенцију, проћи лекарски преглед и психофизички тест, који се састоји из три дела - провера општег знања о саобраћају, разговор са психологом и провера на психомоторичким апаратима. Интересовање чешће показују и старији.

"У задње време пошто је колико сам ја схватила смањен број професионалних возача у нашој земљи онда се активирају и они који су отишли у пензију - они имају преко 65 година. Критеријуми за њих су нешто мало строжији него за професионалне возаче који имају 30,40 и 50 година. Зато што је само психофизиолошко стање таквих пацијената односно таквих возача другачије због појаве коморбидитета, повишеног притиска, шећера итд, објашњава др Љиља Златић, начелник медицине рада Дома здравља Краљево.

Лекарски прегледи обављају се на три до пет година. Уколико послодавац процени да је потребно, може и чешће - на шест месеци, годину или две.

Какве су обавезе за стране возаче

Поред возача у пензији, ту су и страни држављани. Најчешће долазе из азијских земаља.

"Њихове су обавезе прописане као и за све наше возаче. Приликом селекције тих возача, послодавци гледају да ти возачи имају неко одређено искуство пре свега у тим страним државама како би доласком тих возача код нас имали мање обавеза и посла приликом обуке тих возача", истиче Слободан Карличић из Агенције за безбедност саобраћаја.

Сви страни држављани пролазе тренинг пре него што почну да возе путнике. И на дневном нивоу диспечери могу да процене да ли је возач способан безбедно да управља возилом.

"У складу са правилником о начину коришћења тахографа, једном месечно вршимо очитавање картица возача за дигиталне тахографе и прикупљамо тахографске листиће како би употребом софтвера контролисали ангажованост возног особља. Периодично вршимо контролу употребе алкохола применом професионалног алко-тест уређаја како би се додатно уверили да је возач спреман за безбедан и сигуран рад", каже Марко Живковић, главни диспечер "Аутопревоз Чачак".

Колико Србији недостаје возача

Радна снага се увози, али то није довољно. Процене су да Србији недостаје око десет хиљада професионалних возача.

"Приметили смо да је једна од важних препрека које се сада постављају пред нове младе људе који би желели да постану професионални возачи цена обука у аутошколама и центрима за стручну пословну компетенцију. Оно што ми предлажемо јесте да младим људима који имају мање од 30 година буде обезбеђена бесплатна односно субвенционисана обука за професионалне возаче", Горан Алексић, генерални директор Удружења "Србијатранспорт".

Из Агенције за безбедност саобраћаја кажу да је трећина професионалних возача старија од 55 година.

Додатни проблем јесте то што одлазе у иностранство, где се њихов посао боље плаћа.

уторак, 11. фебруар 2025.
5° C

Коментари

Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса
Ruzmarin
Рузмарин – биљни еликсир младости, чува наше памћење и отклања болове