Окановић за РТС: Слово "А" у азбуци безбедности саобраћаја је везивање појаса; црни лед не сме бити на путу
Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја рекао је за РТС да најчешће грешимо у вожњи када не везујемо сигурносни појас и када возимо брже него што је дозвољено, а постоје и грешке када је реч о техничкој неисправности возила. Указује да није суштина да обликујете понашање грађана кроз казне, него кроз подизање свести.
За 22 дана јануара погинуло је двадесет троје људи у саобраћају, сваког дана по једна особа.
Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја рекао је, гостујући у Јутарњем програму, да грешимо највише због тога што не везујемо појас и возимо брже него што је дозвољено, али греше и они који су одговорни за безбедне путеве. Постоје и грешке које се тичу техничке неисправности возила.
"Ако погледамо 2024. годину, више људи је погинуло него 2023. године“, навео је Окановић.
Брзина, појас, алкохол
Говорећи о томе шта су најчешће узрочници црне статистике, напомиње да су то стандардно брзина, појас, алкохол, али да људска грешка најчешће доводи до саобраћајних несрећа, које проистичу из лоших ставова.
"Размислите колико ваших пријатеља седне позади у аутомобилу и не веже појас зато што је њихов став да нема потребе – немају представу о чињеницама због чега је тај појас важан, нису свесни шта се дешава ако немате појас на задњем седишту у случају чеоног судара, у случају бочног судара, у случају превртања. Треба да се подигне свест учесника у саобраћају, цео систем превенције је заказао“, подвукао је Окановић.
На примеру Немачке
Подсећа да обавеза везивања појаса на задњем седишту постоји од 2009. године и за тих 15 година, колико постоји обавеза, проценат употребе појаса на задњем седишту је свега 15 одсто у Србији.
"Ако погледамо Немачку, где је тај проценат 90, испада да ће нама овим темпом требати још 75 година да достигнемо Немачку. Превенција мора да се појача“, упозорава Окановић.
Казне и обликовање свести
Окановић сматра да су казне у саобраћају неопходне.
"Није суштина да обликујете понашање грађана кроз казне, него кроз подизање свести. Мора да постоје казне, али суштина је у превенцији, у учењу, образовању и васпитању“, изричит је Окановић.
Црни лед на путу – понашање возача
Окановић каже да лед не сме да постоји на коловозу, ни бели ни црни. Стање на путу мора бити такво да се на њему може безбедно одвијати саобраћај.
"Путари морају да спрече појаву леда на коловозу. Уколико се догоди саобраћајна незгода због леда на коловозу, јавни тужилац треба да испита како је путар дозволио да се лед нађе на коловозу“, напомиње гост Јутарњег програма.
Подвлачи да не постоји прилагођена брзина за лед, ниједан саобраћајни инжењер не може рећи која је то прилагођена брзина за лед.
Лед не сме да постоји на коловозу, ту је одговорност управљача пута, поновио је Окановић.
"Путари имају стручне службе које прате метеоролошку ситуацију, мапирају где су критичне тачке, где се може појавити лед и дужни су да спрече формирање леда на коловозу. Ви не знате где је ризик од леда, то морају путари да спрече“, истакао је Окановић.
Како се вози по снегу и мокрим коловозима
Говорећи о вожњи по снегу и генерално када су коловози мокри, Окановић наводи да је неопходно држати веће одстојање, струка каже двоструко веће одстојање него када су коловози суви.
"На пример, возило које се креће испред вас на путу, када прође поред неког објекта – стуба јавне расвете, треба да прође најмање четири секунде па да ви прођете поред тог истог објекта (правило четири секунде) у условима мокрог коловоза. У условима сувог коловоза важи правило две секунде“, објаснио је Окановић.
Слово "А" у азбуци безбедности саобраћаја је везивање појаса, ако дође до слетања возила оно што ће вас спасити и помоћи да преживите је сигурносни појас, каже Окановић.
Без чега не крећите на пут
Окановић каже да родитељи морају да схвате да их нико не малтретира ако им тражи да дете буде у дечјем седишту.
На крају даје савет да на пут треба кренути наоружани стрпљењем, добро је имати што више горива у резервоару, а практичне су и "чарапе за точкове".
Коментари