Ваљана припрема пројеката уместо честих реконструкција улица
Професор Грађевинског факултета Горан Младеновић каже да је главни проблем код више реконструкција Трга републике у честим изменама пројекта. Недостатак контроле и квалитет изведених радова највећи узроци "поправки" београдских улица. Обновљене саобраћајнице морале би да трају најмање 10 до 15 година.
Главни проблем код честих реконструкција Трга републике је што је дошло до измене пројекта, каже за РТС професор Грађевинског факултета Горан Младеновић поводом недавних радова на саобраћајници у центру града да би се асфалт поставио уместо коцки.
"Од почетка се није знало да ли ће на Тргу бити саобраћеног оптерећења или је простор замишљен искључиво као пешачка зона. Иницијални пројекат је подразумево само пешачку зону, а током рада на пројекту се испоставило да би туда требало да пролазе возила јавног превоза, која су изузетно тешка", истиче Младеновић.
"Асфалт сврсисходније решење"
Наводи да је оригинално пројектно решење предвидело израду бетонске плоче са специјалним малтером на коју би се поставиле коцке, што би, како каже, допринело сигурности саобраћајнице.
"Током извођења је дошло до измене пројектних решења за бетон, а те измене не дозвољавају да се сагледају сви проблеми које оне могу да донесу током експлоатације", наводи професор Грађевинског факултета и наглашава да инвеститор сноси највећи део кривице.
"Инвеститор је тај који је тражио измену пројектног решења, а последице плаћамо сви. Суштински је компромитовано иницијално решење које је било замишљено и објективно нисмо добили оно што је било планирано."
Младеновић објашњава да је решење са асфалтним слојевима трајније и сврсисходније, али да и то зависи од квалитета изведених радова.
"Контрола и квалитет једина решења"
Професор Младеновић указао је да би и извођачи, и надзорна тела, требало да воде рачуна у оквиру својих надлежности.
"Када видимо колотраге – улегнућа која настану на путу због оптерећења – онда суштински знамо да је то последица лошег асфалта. Постоји решење у погледу модификованих битумена и асфалтних мешавина", тврди саговорник и објшањава да је у случају тротоара који пропадају убрзо након рекоснтрукције проблем у релативно танкој коловозној констуркцији.
Рок трајања реконстурисаних улица – 20 година ван града, од 10 до 15 у урбаним насељима
Истиче да је просек трајања реконстурисане коловозне контрукције око 20 година на саобраћајницама које нису градске, док је у урбаним насељима ситуација сложенија.
"Тако је због комуналних инсталација које пролазе уз коридоре. Али је и у тим ситуацијама светска пракса да улице трају од 10 до 15 година", закључује професор Грађевинског факултета Горан Младеновић у разговору за Београдску хронику.
Коментари