Приватни часови, страх или амбиција родитеља - шта деца треба да знају пре поласка у школу
Деца која сада полазе у први разред потпуно су спремна за полазак у школу, кажу у предшколским установама, где, по Закону, малишани са шест година морају да заврше припреме за полазак у први разред. Стручњаци кажу да деца не треба унапред да уче градиво које ће прелазити са учитељицом и објашњавају због чега то може оставити лоше последице.
Председница Удружења приватних вртића Радмила Цветиновић каже да деца имају изграђене математичке појмове – бројеве, просте операције попут сабирња и одузимања, шта је више, шта је мање, шта је једнако. Припремљени су и да савладају читање.
"Што се тиче српског језика, такође су деца обучена, скоро да нема детета које не зна сва слова, скоро да нема детета које не зна и није припремљено за претчитачке активности", рекла је Цветиновићева.
Деца се већ током предшколског образовања упознају са словима, бројевима, основним рачунским операцијама, геометријским облицима. Уче чак и како треба правилно да држе оловку.
Мишљења родитеља с којима смо данас разговарали о узимању приватних часова за предшколце су неподељена – сматрају да то није неопходно и децу не треба форсирати.
"Чула сам за те часове, али заиста мислим да није потребно, родитељи то више према својим амбицијама гледају како ће деца касније да напредују у школи", каже једна од саговорница РТС-а.
Наводе и да деци после у школи ништа неће бити интересантно и да ће увек очекивати да им се помаже.
Шта кажу стручњаци?
Из више разлога није добро да деца унапред уче градиво које ће прелазити са учитељицом, тврде стручњаци. Пре свега, дете се може осетити супериорније у односу на другу децу, што може утицати на његову социјализацију.
"Уколико дете буде схватило или сматрало да је за њега школа нешто што је њему унапред познато, што он веома добро већ савладава, његова мотивација ће у том случају изостати. На самом почеку школске године схватиће да је то нешто што њему веома лако иде и да није потребан неки посебан труд. Тако да ће у том случају стећи погрешну представу о томе какав напор треба да уложи спрам школских задатака", појашњава психолошкиња Снежана Репац.
Некада су деца слова и бројеве учила искључиво у школској клупи. Да ли је овде реч о страху, или превеликој амбицији родитеља, није лако проценити, али чињеница је да ће због тога код појединих првака мотивација изостати и из школе ће долазити кући са реченицом - досадно ми је. А то свакако није добро за некога ко је тек на почетку школовања.
Коментари