субота, 26.11.2016, 11:49 -> 11:56
Извор: РТС
Аутор: Бојан Тркуља, @xbojan
Розберг или Хамилтон, на све или ништа
Ако је истина да је историја учитељица живота, онда је све решено. Једини син светског првака који је и сам освојио титулу у Формули 1, Дејмон Хил, учинио је то 1996. године, 34 године након што је по први пут шампион постао тата Грејем. Кеке, отац Ника Розберга, који ће у недељу покушати да понови Дејмонов успех, своју једину титулу је уграбио 1982. године, или пре тачно - 34 године.
Ја ћу се ипак радије држати Хегела, који као да је свој цитат - Од историје учимо да од историје не учимо - свету подарио мислећи (и) на Формулу 1, спорт у којем је све могуће и обично се и догоди. Чак и на поприлично неомиљеном аутодрому као што је прескупа Тилкеова играрија звана Јас Марина.
2016. неће бити упамћена као нарочито успешна година за најскупљу категорију ауто спорта - Мерцедесова доминација је била превише изражена чак и за најоптимистичнијег навијача који у срцу не носи трокраку звезду - али и таква каква је, подариће нам онај престижни и не тако чест доживљај: одлуку о титули на последњој трци сезоне. Остало је још тих 55 кругова током којих једнако могу одлучити вештина или живци, срећа, тактика, механички кварови или претерани ентузијазам у остатку каравана (да Макс, мислим на тебе), али како год да се коцкице на крају сложе, немојте имати дилему, онај који у недељу буде крунисан биће потпуно заслужено светски шампион.
Тачно је да у свету преовлађује мишљење да Хамилтон и Розберг нису чак ни у истој категорији - популарна теорија гласи да када Луис има свој дан, Нико нема чему да се нада - те да је једини разлог што Британац ове године (можда) неће постати четвороструки првак неочекиван број механичких кварова у његовој половини гараже. Дозволите ми да се не сложим. Да, и ја мислим да је Хамилтон бољи возач. Али баш због тога, уколико се Розберг у понедељак пробуди као шампион биће то потпуно заслужено: потући овако доброг Хамилтона, у истом аутомобилу, је нешто што може да изведе само истински ас. Неко ко је не само довољно добар да искористи сваку прилику која му се укаже, већ и довољно ментално чврст да после неколико година у којима је Британац доминирао може да скупи снагу и тријумфује. Уосталом, 9 овогодишњих победа - а никада у историји возач који је толико пута победио није остао без титуле; тата Кеке је рецимо у целој каријери стигао само до 5 победа - би требало да је довољан аргумент у свакој расправи.
Али, исто важи и за Хамилтона. Уколико у недељу четвртом титулом достигне Проста и Фетела, биће то једнако заслужено као и у случају супротног исхода. Иако и даље неретко дозвољава својим емоцијама да превладају, Луис у возачком смислу и даље напредује и независно од навијачке опредељености, не може му се оспорити право на место у Пантеону Формуле 1. Упорност, рекао бих чак и лакоћа, са којом Британац притиска Розберга до последње трке у сезони у којој је титула два пута деловала недостижно - прво већ после Барселоне, а затим и након Малезије - бар је једнако импресивна као и вештина због које је Хамилтон заслужено освајао претходна два шампионата.
Хамилтон је тај притисак наставио да испоручује и у Абу Дабију, бољим временима на слободним тренинзима у петак, као увертиром за можда најзначајније квалификације ове године. Први ред за Сребрне стреле ни у Емиратима не би требало да буде упитан, али иако водећа позиција на старту на вештачком острву Јас на папиру не значи много - само два пута у претходних 7 издања је суботњи победник тријумфовао и у недељу - Луис мора баш тамо да паркира свој W07. Не само да би био испред Розберга, већ још важније, да тако „приближи" Немца пилотима Ред Була за које се оправдано очекује да заузму други ред. Аустријска екипа је на тестовима у петак још једном демонстрирала да са пуним резервоаром и те како може да парира Мерцедесу, све што је потребно је добар старт и трка лако може да поприми, по Мерцедесове возаче, поприлично неочекиван ток. Осим Верстапена и Рикарда, који су са доста оптимизма у петак причали о својим шансама на трци, Розберг ће морати да припази и на Ферари, којем очигледно прија захлађење које доноси сумрак, па би и у случају да из другог реда крећу Фетел и/или Кими опасност по Немца била можда тек нешто мања.
За Ника ће зато старт недељне трке бити најважнији испит у досадашњој возачкој каријери. Да ли ће на истеку 55. круга стићи до жељеног подијума који му гарантује титулу, у многоме ће зависити од тога на којој позицији ће завршити први круг. Хладна глава и прорачунати ризик од момента када се погасе црвена светла па до истека другог или трећег круга, тренутка када се стартне позиције полако консолидују, би могли да га поставе у позицију у којој би до кариране заставе морао више да стрепи од механичког квара него од конкуренције. Супротно, тренутак губитка пажње у истом периоду, могао би да означи крај снова о титули или бар да нам донесе узбудљиво тркање и неизвесност до последњег круга у пустињи.
Да сутрашња трка не буде „само" обрачун који одлучује о титули, побринуће се неколико више или мање сентименталних опроштаја. Ако је Маса свој заслужени испраћај у мање престижне категорије ауто спорта дефакто добио још пре две недеље на аутодрому његовог детињства, овај викенд ће емоцијама бојити пре свега одлазак шампиона из 2009. године. Џенсон Батон је у Формули 1 прошао све што је било на менију: био је талентовани клинац, мучио се и градио карактер у неконкурентним тимовима, све то наплатио титулом у аутомобилу који је био толико супериоран у односу на остатак каравана да је било довољно „само" победити клупског колегу, а онда у позном делу каријере све импресионирао надмашивши у истом аутомобилу Хамилтона (2011.) и Алонса (2015.), два истинска великана Формуле 1. Једнако битно, Џенсон ће пре свега бити упамћен као изузетно коректан возач и пристојан момак, што је квалитет који можда не доноси максималан број бодова на стази, али гарантује поштовање међу колегама и навијачима широм света.
Мање емотиван ће бити опроштај са шасијом Формуле 1 која ни када је уведена није дочекана са нарочитим ентузијазмом, а током година није нарочито много учинила да се такво мишљење измени. Од наредне сезоне ћемо тако гледати аутомобиле који ће визуелно бити много привлачнији, ширих и нижих крила, са већим точковима и другачијим, издржљивијим гумама. Да ли ће нам приуштити и боље тркање - оно што ме ипак највише занима - у овом тренутку нико не може са сигурношћу да каже, што је, нажалост, тако типично за модерну Формулу 1. О томе, ипак, неком другом приликом.
Розберг или Хамилтон, последњи пут ове сезоне, на све или ништа, у уобичајеном термину од 14 часова. За кога ви навијате?
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар