субота, 01.10.2016, 07:16 -> 12:54
Извор: РТС
Аутор: Бојан Тркуља, @xbojan
На првом аутодрому нове ере
У низу спектакуларних аутоголова које мој омиљени спорт/бизнис са лакоћом постиже последњих година, истиче се начин планирања календара. Па нам је тако ове године било потребно пуне две недеље да пређемо целих 350 километара између Сингапура и Сепанга, само да би већ викенд касније били хиљадама километара даље, у Јапану?!
А кад смо већ у свету питања на која не постоје разложни одговори, било би интересантно да нам неко објасни због чега возачи у Сингапуру глуме лудило и иду на спавање пред зору, само да би се пробудили и доручковали у рано поподне - не би ли некако преварили тело да временске разлике у односу на Европу нема - када се у Европу више ове године вратити нећемо, а при томе се наредна трка у Малезији и тако вози у истој временској зони?!
Било како било, ето нас и даље на Малаји, у царству врућине и влаге, где ће реновирани Сепанг угостити 16. рунду светског шампионата. За разлику од претходних петнаест година, када смо у Малезију долазили почетком пролећа, овога пута смо у џунгли Југоисточне Азије на почетку јесени, баш као и крајем претходног миленијума, када смо на ултра модерном аутодрому на ободу међународног аеродрома у Куала Лумпуру први пут имали прилике да се упознамо са радом једног од најомраженијих људи модерне Формуле 1. Херман Тилке нам је тада представио своју визију будућности Формуле 1, у којој је сигурност на првом месту - уз неизбежни хвалисави додир луксуза - те убрзо постао свачији најдражи изговор за проблеме које је спорт у претходних петнаестак година доживљавао. Тек долазак ДРС-а - којег такође волимо да мрзимо - и повећање броја, макар и вештачки изазваних претицања је мало скинуо мету са леђа немачког дизајнера, мада су том процесу помогли и једнако омражени новитети као што су хибридни мотори, смешна аеродинамика и нејасна правила па се о самим аутодромима у последње време и не прича толико.
А Сепанг је, да би прича била још интересантнија, једна од успешнијих креација овог модерног гуруа грандоманске визије Формуле 1 која је завидан број новоуведених стаза (Истанбул, Валенсија, Јеонгам, Буд) већ отерала у ропотарницу историје. Препознатљив дупли правац којим се један круг завршава а други почиње, али и комбинација средње брзих и брзих кривина и те како тестира могућности аутомобила, док ширина стазе од преко 20 метара даје простора и возачима да покажу шта знају. Када се у једначину убаце и енормно висока температура асфалта и променљиви временски услови, историјски први тилкедром поседује карактеристике које су по много чему јединствене у данашњој Формули 1, али из неког разлога, трка у Малезији се ретко коме котира високо на листи омиљених.
Стара мантра искусних - мало обећај, пуно пружи - зато делује као добар сценарио за викенд пред нама. На стази која не узбуђује чула гледалаца, у шампионату којим доминира један тим, очекивања нису превелика али то нипошто не значи да је исход унапред предвидљив. Да ли ће Нико наставити импресиван поход ка првој титули и додати четврту узастопну а укупно девету победу ове сезоне - при томе нико у историји није добио 8 трка једне године а остао без титуле - или ће се Луис напокон пробудити из летаргије у којој је још од како је на летњу паузу отишао са лепом залихом бодова у односу на клупског колегу је у овом тренутку немогуће предвидети. Победа једном од њих двојице не би смела да измакне, али ако је судити по слободним тренинзима одржаним у петак, неће бити изненађење уколико се у недељу још неко равноправно укључи у борбу са пилотима Сребрних стрела.
Мерцедес делује недодирљиво на нивоу једног круга, те је први ред у суботу осим у случају временских неприлика или неких инцидената готово загарантован, међутим у аутомобилима са пуним резервоарима ни Луис ни Нико нису били нарочито импресивни у односу на Ферари и поготово Ред Бул. То потенцијално даје наду да у случају лошијег старта једног од Мерцедесових пилота - а од стартне линије до прве кривине је подугачких 600 метара, а затим следи један од најнеобичнијих комплекса кривина који дозвољава различите тркачке линије - можемо да гледамо прилично узбудљиву трку, бар за друго место.
Из спектра гума које су на располагању - мека, средња и тврда мешавина - Ферари је прилично конкурентан на жутој, док се Ред Бул одлично сналази и на белој гуми, док једино на наранџастој, најтврђој мешавини Мерцедес делује недодирљиво. То нам говори да би тактичка битка могла да буде веома интересантна, и у игри између два и три одласка на замену гума, потенцијално и пресудна. Са новим слојем асфалта, али и промењеним нагибом појединих кривина - кључне последње, рецимо - тимови морају да прикупе потпуно нови сет информација пре него што изаберу најбољу тактику, и реално је очекивати да ће неки и да погреше.
У категорији испод водећа три тима фасцинира пре свега борба Форс Индије и Вилијамса, у којој се чини да британски тим полако губи корак. И једни и други ће већ од наредног викенда добити новог такмаца - препорођени Мекларен, који је у петак тестирао нови Хондин мотор који се спрема за домаћу трку на Сузуки. Џенсон Батон, који у Малезији слави свој 300. старт нови мотор неће добити пре Остина, али би Алонсо већ у Јапану могао озбиљно да помрси конце тимовима са којима екипа из Вокинга последње две године није могла да се надмеће.
Квалификације су на програму у суботу од 11 часова по нашем времену, док трка у недељу почиње два часа раније, чиме започиње октобарски циклус у којем ћемо гледати чак четири трке које могу али и не морају пресудно да утичу на исход шампионата.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар