Центар РТС-а за истраживање јавног мњења,програма и аудиторијума

Центар РТС-а за истраживање настаје и развија се из Анкетног одељења Радио Београда, прве истраживачке службе радија и телевизије, која је успостављена после преласка Радио Београда у надлежност Владе НР Србије 1951. године.

Кратка историја - развој Центра

У часопису за радиофонију, Радио Београд, од 24. фебруара 1935, објављени су резултати анкете, коју је спровео Радио клуб Београд у децембру 1934. године ''...о томе какве су жеље слушалаца у погледу састава емисионих програма''. У анкети је учествовало 800 испитаника. Већ тада су ствараоци програма увидели значај интеракције са слушаоцима што се може сматрати претечом медијских истраживања.

У Центру је прихваћено да се настанак истраживачке службе веже за време најстаријег сачуваног извештаја Анкета радио Београда о музичком програму (октобар, 1952), а први извештај о гледаности телевизије приређен је у Материјалу о квантитативним анкетама о праћењу телевизијског програма, јуна 1960. године. Служба је током година, у промењеном организационом устројству и медијском окружењу мењала назив од Одељења за студиј програма РТБ до Центра РТБ ѕа истраживање јавног мнења, програма и аудиторијума. Садашњи назив добија 1992. године, обухватајући секторе Београд и Нови Сад и Службу Приштина. Телевизија Нови Сад трансформише се 2006. у Јавни сервис Радио-телевизије Војводине, а Служба у Приштини после НАТО агресије 1999. престаје да постоји.

У Центру се заснива и издавачка делатности РТБ. Најважнији часописи у издању Центра су: Годишњак Радио-телевизије Београд (1960-1964), Билтен Радио-телевизије Београд (1961-1968), Радио и ТВ комуникације (1969-1974) и најважнији, РТВ теорија и пракса (1974-1995). У библиотеци часописа објављен је Језички приручник (Павле Ивић, Иван Клајн, Митар Пешикан, Бранислав Брборић), Антологија ТВ драме, ТВ лица (Љубинко Кожул), Телевизија и учење страних језика (Мира Кун)... Од 2002. године су обновљене старе и покренуте нове едиције и библиотеке у оквиру којих су објављене књиге Телевизија - зрело доба (Бранка Оташевић), Телевизијско новинарство (Миодраг Илић), Ти, можда, мислиш другачије (Драган Бабић), Пустолов (Владимир Андрић), Екран српске музике (Снежана Николајевић) и многе друге.

Делатност - шта радимо?

Уз основну делатност (медијска истраживања), Центар је рано отпочео испитивање јавног мњења, пре свега за програмске потребе, као и за друштвено-политичке установе. У оквиру истраживачке делатности, обављaна су и испитивања за спољне наручиоце, из којих су се развила и посебна маркетиншка истраживања. Изван уже одређене истраживачке активности Центар је учествовао у организацији и вођењу јавних расправа о програму РТБ-а, приређујући посебне прегледе и налазе, а пратила се и критика у штампи о програмима и јавно реаговање.

У последњој деценији, Центар је редуковао властита истраживања и прикупљање емпириjске грађе, користећи услуге независног провајдера  АГБ Нилсен (AGB Nielsen Audience Measurement). Паралелно изводи самостална квалитативна истраживања за потребе радија и телевизије као и мњенска испитивања. Успостављен је и систем телефонских испитивања, с разрађеним варијантама узорковања, формулације питања и интерпретације налаза системом сталних, ротационих и променљивих питања уз компјутерску подршку  (CATI-Computer Assisted Telephone Interwieving).

Основна подручја истраживања су:

  • функције и коришћење радија и телевизије, њихов развој и деловање, обим и кретање аудиторијума,мњење о друштвеним проблемима и појавама,
  • динамички и структурни аспекти буџета времена становништва,
  • садржинске, презентационе и друге карактеристике емисија и програма,
  • ставови и мишљења о програмима и емисијама, учесницима и ствараоцима програма,
  • праћење техничких и технолошких промена и иновација у комуникацији,
  • проучавање медијских и радиoдифузних организација, медијског законодавства и државне регулације,
  • маркетиншка испитивања за оглашиваче РТС-а и других предузећа, чији се предмет односи на производе, понашање купаца и институционалну слику предузећа,
  • анализа садржаја програма и емисија,
  • онлајн истраживања,
  • свакодневне анализе гледаности ТВ програма у Србији секундарном обрадом електронске базе података АГБ Нилсен (AGB Nielsen Audience Measurement).

Метод - како истражујемо?

У Центру се примењују и развијају савремени и научно потврђени истраживачки приступи, засновани на теоријским поставкама и релевантним поступцима. Истраживачке методе и технике укључују анкете на основу узорака вероватноће или квота, демографских или специјалних узорака, телефонске и теренске анкете, анализе садржаја програма и емисија, рецензије стручњака и квалитативна испитивања.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 27. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње