Изложба "Дуалност Милене Павловић Барили" до 17. марта 2025. године у МСУ
Изложба "Дуалност Милене Павловић Барили" отворена је у Музеју савремене уметности (МСУ) и трајаће до 17. марта 2025. године, а на изложби је представљено око 150 дела.
Дела која су на изложби пиказана су слике, цртежи, поезија, модне илустрације и документарни материјал из колекције Музеја савремене уметности, Фондације Миленин дом Галерије Милене Павловић Барили из Пожаревца, Народног музеја Србије, Авала филм wаy, Архива Југословенске кинотеке и Филмског центра Србије, саопштили су организатори.
Ауторка изложбе је Мишела Блануша, а асистенткиње ауторке изложбе су Кристина Армуш и Злата Вучетић.
Како је саопштено, поставка открива јединство снажне, оригиналне и неконвенционалне личности Милене Павловић Барили са савременим, софистицираним уметничким сензибилитетом, које обједињује рационално и емоционално, као и елементе иновативног и традиционалног.
Изложбом се представља стваралаштво уметнице Милене Павловић Барили и истиче се њен доприној српској и светској модерној уметности у међуратном периоду.
Феномен дуалности у уметности Милене Павловић Барили, као једна од особености које маркирају њен опус у историји уметности 20. века у Србији и Југославији, прожима све аспекте њеног стваралаштва, од тема које обрађује до формалних и естетских рессења.
Њен рад се ослања на класичну естетику инспирисану ренесансном уметношћу, античком митологијом и симболима, али и на савремене надреалистичке и метафизичке елементе који наглашавају унутрашња стања, снове и емоционалну варијабилност.
Дела чији је она аутор карактеришу светле, лепршаве форме и фантазмагоричне сцене које су често у контрасту са меланхоличним, интроспективним фигурама и тоновима, посебно у портретима и аутопортретима.
Њене фигуре су најчешће женског пола, могу се препознати као уметнички приказ њеног унутрашњег света рефлексије сопствених емоција и животних искустава.
Други аспект феномена дуалности односи се на њену каријеру подељену између "високе уметности" и примењене уметности моде и комерцијалног дизајна, иако су корени њеног стваралаштва били дубоко у европској традицији, успела је да се прилагоди савременим трендовима у Њујорку и тамо је проналазила начине да унесе уметничку рафинираност у комерцијалне радове, чувајући интегритет свог израза.
Феномен дуалности у уметности Милене Барили огледа се на линији између интроспективног и универзалног, класичног и модерног, комерцијалног и уметничког, стварног и имагинарног.
Како је саопштено, уметница Милена Павловић Барили највећи значај је показала као уметница која је деловала суверено у кретањима главних светских уметничких токова, она је била способна да се повеже директно са глобалним уметничким тенденцијама, без прилагођавања локалним контекстима.
Милена Павловић Барили рођена је у Пожаревцу 1909. године, а преминула је у Њујорку 1945. године.
Припадала је генерацији уметника из нашег региона који су инспирацију и образовање тражили у европским културним центрима.
Међутим, Миленин животни пут остао је директно интегрисан у европске уметничке токове, чиме се издвојила као уметница која је деловала унутар тих оквира без прилагођавања локалним контекстима.
Њена уметност с временом је постала призната као иновативна и визионарска.
Коментари