Читај ми!

Пионирски подухват једног Канађанина и двојице Срба - соларни аутопутеви

У Торонту је почела да ради компанија Solar Highway International која се бави реализацијом пројекта покривања аутопутева соларним панелима.

Соларна енергија је чиста, али квари пејзаж, како кажу стручњаци, а соларни панели понекад заузимају користан простор обрадивог земљишта. Соларним панелима су потребни велики, отворени простори, без дрвећа или брда око њих, односно било чега што би могло створити сенку.

Идејни творац пројекта и председник компаније Solar Highway International Џое Ђузпе Ијарди који поред финансијских аспеката истиче пре свега декарбонизацију коју соларни аутопут доноси:

"Користимо соларне панеле последњих 15 до 20 година широм градова и мањих места свуда у свету где се заузима обрадива земља која би могла бити употребљена за производњу хране или друге корисне намене. Коришћење постојећег земљишта на аутопутевима је најбољи начин за производњу електричне енергије и за декарбонизацију околине."

Партнери и сувласници компаније Solar Highway International су и наши људи Зоран Марковић и Дејан Спасојевић из Торонта.

Партнер Дејан Спасојевић, биснисмен из Торонта указује на значај енергетске независности коју би Србија могла да има реализацијом овог пројекта и каже:

"Србија би постала енергетски независна и не би морала да увози скупу енергију. Овакви пројекти осим енергетске независности воде ка декарбонизацији околине јер соларни аутопут производи чистију енергију. На тај начин ми у наслеђе остављамо чисту енергију и економију које не загађује и не уништава природу."

Пројекат је примљен са великим интересовањем и тренутно је у различитим фазама преговора и разматрања у бројним државама: Канади, Србији, Црној Гори, Босни, Северној Македонији, Италији, Кипру, Турској, Пољској, Кувајту, Конгу, САД (Тексасу).

На примедбу да Солар панели загревају околину, одговор је да не загревају више него што то чини асфалтна подлога ауто пута. Осим тога, Солар панели, асфалтној подлози ће знатно продужити век јер је заштићена панелима.

Амбасадор Србије у Отави господин Дејан Ралевић каже да овакви пионирски пројекти могу помоћи Србији да има много већу размену од данашњих 100 милиона долара годишње, што је изузетно мало, с обзиром да је Канада једна од најразвијенијих земаља света. Толика размена се обави за само сат или два преко моста између Детроита и Виндзора.

"Solar Highway International је приватна компанија која је обезбедила готово све инвестирције за ове пројекте у свету. Компанија би запошљавала локалну радну снагу. Сва улагања долазе од страних инвеститора у канадску компанију. Потребно је само обезбедити повезивање са локалном електропривредом", наглашава Спасојевић.

Канадска компанија Solar Highway International је већ нашла инвеститоре који су спремни да улажу у ове пројекте у Србији и Републици Српској и другим земљама у региону. Како кажу, инвестиције нису проблем. Иначе, предрачун каже да је цена једног километра соларног аутопута око 40 милиона долара рачунато за 10 км аутопута, док би цена пала скоро двоструко уколико би се покрило више од 100 км.

Слични пројекти већ постоје у свету. У Тајвану и Јужној Кореји, где су прекрили бициклистичке и мотоциклистичке стазе које иду паралелно са аутопутем. Овај модел је виђен и у Европи, али у мањем обиму. Соларни тунел у Антверпену (Белгија) дугачак је три километра и у потпуности је прекривен соларним панелима за напајање возова који возе унутар њега.

Када је Зоран Марковић 1991. године у ондашњој Југославији отворио први приватни телекомуникацијски систем, односно први пејџер систем Белпаџет (BelPagette) у систему за регистрацију фирми није постојао назив за ту врсту делатности и услуга. Тако и данас Марковић је део тима који доноси пионирски пројекат соларних аутопутева.

"Уводе се нове технологије, покривају аутопутеви са соларним панелима и ветро генераторима који ће да производе електричну енергију. Поред тога, смањује се емисија угљен-диоксида, а соларни покривач штити ауто-путеве од непогода и продужава век ауто пута. То је одржив пројекат који омогућава значајно смањење угљен диоксида и такође тај покривач ће да штити ауто-пут од непогода и продужава век аутопута.

Нико није ни сањао пре три деценије, шта ће донети канадска инвестиција у први пејџер систем на Балкану. Данас смо пред новом непознаницом и новим изазовом - Соларним аутопутевима", каже за крај разговора Зоран Марковић.

понедељак, 29. септембар 2025.
16° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом