уторак, 10.06.2025, 23:58 -> 14:15
štampajМузеј звука – Албум „Три сопрана – три даме из Фераре”
У вечерашњој емисији представљамо албум који је у фебруару објавио ансамбл Аполонова ватра уз учешће певачица Аманде Форсајт, Аманде Кридер и Аманде Пауел.
Године 1579. у Ферари је склопљен брак између Војводе Алфонса II и младе Маргарите Гонзаге д’Есте, у чијој пратњи су се налазиле три изврсне музичарке – Лаура Певерара, Ана Гуарини и Ливија д’Арко. Ове певачице и инструменталисткиње су основале, за то време, неуобичајен музички ансамбл сачињен само од жена, назван Кончерто деле Доне, који је временом донео славу двору у Ферари. Хваљен како од стране оновремених композитора и извођача, али и аристократске публике, овај састав је постојао седамнаест година, све до Војводине смрти 1597. Иако су све три припадале вишим друштвеним круговима – једна је била део ситног племства, друга је била ћерка богатог тутора, а трећа је дошла из угледне породице уметника – приступ двору у Ферари им не би био могућ без изванредног музичког талента. Ове три даме су суштински промениле виђење улоге жена у музици, постајући прве професионалне извођачице у Италији. Добијале су плату и имале смештај у дворској палати, а дела су им посвећивали најзначајнији уметници тог доба, од песника Торквата Таса, преко композиотора Луцаска Луцаскија и Карла Ђезуалда да Венозе. Активност Луцаска Луцаскија је била посебно значајна за Кончерто деле Доне, јер је као дворски оргуљаш и композитор, имао задатак и да надгледа активност овог ансамбла и компонује за три певачице. Њихова сарадња одразила се и на стил Луцаскијевих дела, чији су мадригали често показивали препознатљив украшен, орнаментални стил певања „три даме”.
Ансамбл Кончерто деле Доне постојао је од 1579. до 1597. године, када је умро Војвода од Фераре. Иако су до тада ове уметнице стекле велики углед, њихова незавидна позиција жена у XVI веку упркос професионалној еманципацији, дошла је до изражаја након смрти њиховог заштитника. Једну од три певачице, Ану Гуарини, само пар месеци касније убио је њен љубоморни муж, Гроф Троти, који ју је пар година раније неосновано оптужио за превару, али који своју намеру није могао да спроведе све док је Алфонсо био жив. Као и Карло Ђезуалдо да Веноза, овај припадник аристократије није одговарао за свој злочин, а додатни ударац развоју богатог музичког живота на двору у Ферари, задао је и губитак независности Војводства, које је те године потпало под власт Папске државе.
У вечерашњој емисији слушаћете дела посвећена овим уметницама, као и остварења савременика, попут Стефана Ландија, Андрее Фалконијерија, Дијега Ортиза, те ранобаронких аутора на чије стваралаштво су утицали ансамбли настали по узору на Кончерто деле Доне на другим дворовима широм Италије – Барбаре Строци, Алесандра Пичининија, Вирђилија Мацокија, Клаудија Монтевердија, Бјађа Маринија и Бенедета Ферарија.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари