четвртак, 29.05.2025, 23:45 -> 15:54
štampajГрамофонија - Зарзуела „Шафранска ружа“ Хасинта Гуерера
Репродукујемо снимке нумера из зарзуеле „Шафранска ружа“ Хасинта Гуерера у извођењу чланова шпанског симфонијског оркестра под управом Рафаела Ферера. Емитујемо записе са винила који је објавила продукцијска кућа Регал 1967. године.
Етикета “Регал” је установљена још 1913. године као део британског огранка компаније Колумбија, а била је намењена дистрибуцији јефтинијих реиздања. У том виду је постојала све до тридесетих година, када је настанком И-Ем-Аја спајањем Колумбије и компаније Грамофон, дошло и до спајања њихових главних брендова те је настала етикета “Регал-Зонофон” која је и даље активна као део Ворнер мјузик групе. Занимљиво је да име “зонофон” води порекло од компаније Френка Симена, једног од тројице људи којима се приписује дизајн прве грамофонске плоче и уређаја за њену репродукцију 1899. године. И-Ем-Ај је вероватно због ове важне историјске нити задржао бренд активним готово читав век, дистрибуирајући путем њега велики број различитих издања, најчешће са популарном музиком. Тако је у Шпанији И-Ем-Ајева подружница Одеон преко ове етикете настојала да допринесе оживљавању зарзуеле, популарне музичко-драмске форме која потиче још из времена барока, али која је након грађанског рата и Другог светског рата, готово нестала из шпанског музичког живота. Крајем шездесетих година долази до обнове интересовања за овај жанр, а нарочито за остварења из прве половине XX века, те је Одеон под етикетом Регал покренуо читаву серију издања посвећених зарзуели, под називом Серија Азул. Поједина издања, попут овог које ћемо вечерас емитовати, садрже нумере из једног дела, док је већина плоча компилацијског карактера, у складу са рапсодичном историјом жанра.
Куриозитет у вези са овим издањем је да је на њему диригент, каталонски композитор Рафаел Ферер потписан псеудонимом “Ф. Делта” који је користио у великом броју издања са популарном музиком, док је на плочама са “озбиљним” делима потписан својим именом. Међутим, врста музике се у овом случају не може разумети као оправдање за псеудоним, будући да је Ферер под својим именом дириговао првим наступом Шпаније на такмичењу за песму Евровизије 1961. године, а уз то је аутор и великог броја песама и примењене музике, те разлози за коришћење псеудонима остају непознати.
Аутор: Милан Милојковић
Уредница: Сања Куњадић
Коментари