Стваралаштво Кристофа Ернста Фридриха Вајсеа

У завршној, осмој емисији циклуса који приређујемо поводом 250. годишњице рођења Кристофа Ернста Фридриха Вајсеа, водећег данског композитора прве трећине 19. века. слушаћете дела овог аутора и Георга Герсона.

Вајсеова последња, Седма симфонију у Ес-дуру открива писмо зрелог аутора и сувереног симфоничара. Компонована 1799. године, симфонија је штампана у Бечу, 1803, и једина је коју аутор није подвргао накнадним ревизијама. Вајсе наставља да експериментише са оркестарским ефектима, најпре у служби профилисања тема у првом, а затим посебно у другом, лаганом ставу, конципираном као тема са варијацијама, са истакнутим соло деоницама дрвених дувачких инструмената. Након менуета на месту трећег става, финални став представља студију у хајдновском сонантом ронду, са типичном комбинацијом музичког хумора и полифоних ефеката.

Шеснаест година млађи од Вајсеа, Георг Герсон, истиче се у наредној генерацији композитора активних у Копенхагену. Његова једина симфонија, у Ес-дуру, са менуетом на месту трећег става, компонована 1817. године, креће се у сродним стилским координатама и посеже за сличним техничко-формалним решењима као и Вајсеов завршни опус. Герсонова склоност ка синкопираним ритмичким обрасцима чини ову партитуру енергичном, док такође проналазимо експерименте у оркестрацији, односно идиосинкратичној употреби дувачких инструмента. Посебно плени сам почетак дела, који се развија из сола хорне.

Аутор Срђан Атанасовски
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње