петак, 15. нов 2024, 00:20
Грамофонија – Композиције Џорџа Гершвина
Композиције Џорџа Гершвина у изводе чланови Бостонског попс оркестра под управом Артура Фидлера. Емитујемо записе са винила који је објавила продукцијска кућа Ар-Си-Еј 1960. године.
Стручњаци који су крајем педесетих година у Ар-Си-Еју радили на усавршавању формулације пластике за плоче, настојали су да побољшају репродукцију уклањањем карактеристичног пуцкетања које настаје трењем игле о неправилности и нечистоће на плочи. Албум који ћемо вечерас емитовати, спада међу најранија издања америчког продукцијског гиганта у која је додат мистични адитив 317X који је спречавао лепљење прашине за винил. Како се до данас не може поуздано утврдити о каквој хемикалији је реч, претпоставка је да 317X доприноси проводљивости пластике, стварајући отпорност од око једног мегаома по квадратном центиметру чиме се неутралишу ефекти статичког наелектрисања који привлаче прашину. Због тога су ова издања рекламирана као плоче са „чудотворном површином” на коју не пријањају нечистоће и самим тим је обезбеђена квалитетнија репродукција. Међутим, сличан ефекат се постизао правилним чувањем и чишћењем обичних плоча, те су издања са „чудотворном површином”, будући нешто скупља од осталих, врло брзо нестала са тржишта. Томе су, поред цене, допринели и негативни ставови аудиофила о квалитету звука ових плоча, нарочито након појаве контроверзног Дајнагрув система о којем је било речи у претходним емисијама. Чини се да је однос према Дајнагруву истиснуо са тржишта плоче са „чудотворном површином”, иако је технологија заправо била функционална те се слични адитиви и данас додају у посебна аудиофилска издања.
Плоче из ране фазе развоја „чудотворне површине”, а пре појаве Дајнагрува, често су имале мало измењен чувени лого са псом Нипером, који се налазио на осенченој позадини, насупрот обичном цртежу где је позадина боје налепнице. Отуда назив за ова издања „осенчени пас”, по којима их данас распознају аудиофили и колекционари. Ова издања су нарочито цењена због изузетних звучних перформанси, начина производње винила и технологије резања мастера која је касније промењена, чиме су ова својства нарушена. Плоча коју вечерас емитујемо има лого са „осенченим псом” и одличан је пример такве врсте издања будући да поред тога има и „чудотворну површину”, те се може рећи да илуструје крајње домете у производњи плоча педесетих година спајањем више технолошких достигнућа.
Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић
Коментари