недеља, 10. нов 2024, 21:45
Жене у музици – Глорија Коутс
Гудачки квартети број 1 и број 5 Глорије Коутс, америчке композиторке чији се живот одвијао од 1933. до 2023, а који је од 1969. године био везан за Минхен. Иако је првенствено остала упамћена као композиторка чак шеснаест симфонија, опус Глорије Коутс красе и бројна камерна дела, композиције за вокалне и мање инструменталне формације, остварења примењене и електро-акустичке музике, а изводили су их и бележили на носачима звука угледни светски ансамбли и солисти. Слушаћете интерпретацију чланова квартета Кројцер са диска који је објавила издавачка кућа Наксос 2002. године.
Рођена 1933. године у граду Восоу, у америчкој држави Висконсин, Глорија Коутс је од најранијег детињства наклоност неговала ка музици, посебно према писању кратких комада, а већ у дванаестој години за соло песму компоновану на сопствене стихове овенчана је наградом Националне федерације Музичких клубова. Године 1952. упознала је композитора Александра Черепњина са којим је приватно учила технике компоновања, а похађала је и његов летњи курс на салцбуршком Моцартеуму. Након тога, уписала је Државни Универзитет у Луизијани, где је поред компоновања завршила и одсеке за драму и сликарство. Постдипломске студије наставила је на Универзитету Коламбија, а рана дела њеног опуса извођена су шездесетих година прошлог века у Батон Ружу у Луизијани, као и у Њујорку. Занимљиво је истаћи да је у том периоду била активна у овим градовима, укључујући и Чикаго, као певачица, глумица, редитељка и сликарка.
Године 1969. преселила се у Минхен где се посебно ангажовала у промовисању америчке, тада савремене музике. Држала је бројна предавања, објављивала стручне текстове, радила као продуценткиња у радијским програмима. У периоду од 1971. до 1984. била је задужена за организовање циклуса концерата на којима је промовисана немачко-америчка музика. Занимљиво је истаћи да је њена Прва симфонија из 1973, која је премијерно изведена на фестивалу Варшавска јесен 1978, уврштена међу дела која су побрала највише пажње и позитивних оцена; 1986. била је финалисткиња на такмичењу Кусевицки, али и прва жена чија је композиција изведена у оквиру циклуса концерата Музика вива у организацији Баварског радија и телевизије. Поред тога, остварења Глорије Коутс била су запажена и на фестивалима у Дрездену и Салцбургу, као и у другим земљама попут Енглеске, Италије и родне Америке.
Критичари истичу да је ауторка стварала у сопственом звучном свету који је, иако на моменте неизвестан, укорењен у чврсто обликованом контрапункту јасних линија, једноставних структура, са честом употребом занимљивих глисанда – постепеног успона или пада из једног тонског центра у други – којима је још од студентских дана била посебно наклоњена.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари