Читај ми!

Грамофонија – Концерт за клавир и оркестар број 2 Сергеја Рахмањинова

Изводе пијаниста Ван Клајберн и чланови Чикашког симфонијског оркестра под управом Фрица Рајнера. Емитујемо записе са винила који је објавила продукцијска кућа Ар-Си-Еј Виктор 1962. године.

Снимак који је Луис Лејтон забележио у дворани Чикашког симфонијског оркестра веома добро илуструје праксу коју је у то време успоставио заједно са продуцентом Ричардом Мором. Њих двојица, заједно са диригентом Фрицом Рајнером и оркестром на чијем челу је био, креирали су импресивни каталог наслова сачињен претежно од великих дела аутора 18. и 19. века, који је објављен у оквиру серије „Живи стерео”. Ар-Си-Еј је био међу првима који су отпочели са комерцијалним стерео издањима и ова едиција је требало да убеди публику у супериорност нове двоканалне репродукције. Лејтон и Мор су у ту сврху ангажовали различите извођаче, али колекцијом доминирају снимци које су начинили са Рајнером и Чикашким оркестром,којих је годишње објављивано и по десетак. Ова едиција је до данас стекла култни статус, а поступци снимања којим су забележени ови изузетни записи су постали окружени различитим митовима. Један од најраспрострањенијих је био тај да је већина ових снимака забележена само са три микрофона. Данас то сниматељи углавном одбацују као претеривање, али уз напомену да број микрофона сигурно није био већи од девет, будући да конзоле које су тада коришћене нису дозвољавале више канала. Томе у прилог иду и ставови Лејтонових сарадника из тог времена који истичу да мали број микрофона није био само нужност већ и свестан избор, будући да су желели да истакну јасноћу звука у простору, а не нужно да све звукове једнако забележе. Од 1992. године, ови снимци постају доступни на дигиталним носачима звука, а данас се најчешће срећу као специјализована супер аудио компакт-диск издања, уз повремена колекционарска реиздања на винилу.

Узимајући у обзир карактер колекције „Живи стерео” и претходно описан начин рада Лејтона, Мора и Рајнера, избор Вана Клајберна као солисте који је у то време био на врхунцу популарности није изненађење. Заправо, плоча коју вечерас емитујемо је објављена само четири године након једног од најуспешнијих снимака које је Ар-Си-Еј направио, а то је био снимак Клавирског концерта Петра Чајковског у тумачењу Клајберна. Након тога је овај пијаниста потписао ексклузивни уговор са Ар-Си-Ејом, те је уследио низ албума са Рајнером и Чикашким оркестром, од којих су само неки део серије „Живи стерео”. Међу њима се истиче плоча са Бетовеновим Емперор концертом из 1961. године која је постала једна од најпопуларнијих међу снимцима које су реализовали Лејтон, Мор, Рајнер у сарадњи са Клајберном.

Аутор емисије Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару