недеља, 03. нов 2024, 21:15
Жене у музици
Композиције Лили Буланже и Витјеславе Капралове изводи пијанисткиња Мирка Витала. Снимци су са албума који је ова уметница објавила за финску издавачку кућу Alba Records јануара 2023. године.
Мирка Витала је свестрана музичарка која изводи различите жанрове, а активна је не само као солисткиња, већ и као чланица камерних састава и авангардних ансамбала. За свирање на клавиру заинтересовала се још у раном детињству; студије је похађала на Сибелијусовој академији у Хелсинкију, а потом је специјализирала на Конзерваторијуму у Амстердаму. Као посебно важни у њеном образовању били су мајсторски курсеви које је похађала код славних пијаниста Мареја Пераје, Дмитрија Башкирова и Олија Мустонена.
На почетку емисије чућете циклус Априлски прелиди, опус 13 Витјеславе Капралове, једне од најзанимљивијих чешких композиторки, пијанисткиње и диригенткиње чији је рад обележио трећу и четврту деценију прошлог века. Ова четири комада – Априлска прелида – која се убрајају међу њена најпознатија клавирска дела, Капралова је компоновала 1937. године и посветила Рудолфу Фиркушнију, славном чешком пијанисти који је посебно заслужан за извођење и промовисање њених дела широм света. Након тога следе два дела из пера Лили Буланже, композиторке школоване на париском Конзерваторијуму и прве жене овенчане наградом Prix de Rome 1913. године за кантату Фауст и Елен. Слушаћете Тему и варијације које је писала у периоду од 1911. до 1914, а ово дело је једно од ретких које је наменила клавиру, пошто је највише била усмерена на компоновање вокалних остварења. Потом ћете чути и Три комада из 1914. године.
Емисију ће заокружити Соната – Апасионата, опус 6 Витјеславе Капралове из 1933. године. Реч је о композиторкином младалачком остварењу у два става од којих је први обликован у сонатној форми, а други – као тема са варијацијама. Поједини музиколози ово дело пореде са Бетовеновом последњом Клавирском сонатом, опус 111, а тематски материјал сонате доводе у везу са Клавирским концертом који је Капралова писала 1935. године.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари