недеља, 23. јул 2023, 21:35
Жене у музици – Карина Канелакис
Вечерашња емисија посвећена је Карини Канелакис, једној од најзначајнијих савремених диригенткиња која је данас уметничка директорка Филхармоније Холандског радија, али и гостујућа диригенткиња Лондонског филхармонијског оркестра, те Симфонијских оркестара из Даласа и Бостона. Слушаћемо дела Беле Бартока са дебитантског издања Карине Канелакис и Филхармоније Холандског радија који је објавила кућа Пентатон јуна ове године. „Барток је један од истакнутих аутора према чијој музици још од студентских дана гајим велику наклоност: од Сонате за виолину из 1944. године до Концерта за оркестар који се убраја међу моја најомиљенија дела класичне музичке литературе”, истакла је ова уметница у интервјуу по објављивању албума.
Карина Канелакис је рођена 1981. у Њујорку, у грчко-руској породици музичара. Оба њена родитеља похађала су Џулијард – отац дириговање, а мајка клавир, док је њен млађи брат Николас завршио одсек за виолончело. Студије виолине похађала је на Кертисовом Институту, у класи чувене јерменске професорке виолине и виоле – Иде Кавафиан, а 2004, када је и дипломирала, почела је да ради у Чикашком симфонијском оркестру, као и у Филхармонији из Бергена, где је била гостујућа виолинисткиња. Од 2005. до 2007. била је виолинисткиња Оркестра Академије Берлинске филхармоније, а након што ју је на једном од концерата запазио Сајмон Ретл и охрабрио да уплови у диригентске воде, Карина Канелакис је студирала дириговање на Џулијарду од 2011. до 2013, у класи Алана Гилберта. Након освојене награде на такмичењу за диригенте „Таки Конкордиа” 2013, била је асистенткиња у Симфонијском оркестру из Даласа. Као једна од занимљивости из професионалног живота Канелакисове издваја се да детаљ који говори о изузетном дару који ова уметница поседује. Наиме, када је Јап ван Зведен изненада отказао наступ са Симфонијским оркестром из Даласа, Карина Канелакис га је заменила, а Шостаковичеву Осму симфонију, која је била на програму те вечери, дириговала је без претходне пробе са оркестром. Овај концерт био је изузетно топло прихваћен.
У Европи је дебитовала 2015. са Камерним оркестром Европе, опет као замена, овога пута Николауса Арнонкура. Наредне године овенчана је наградом „Ђерђ Шолти”, 2017. дебитовала је на Промсу са Симфонијским оркестром Би-Би-Сија, а само неколико месеци касније наступила је и са Симфонијским оркестром Берлинског радија. Маја 2018. постала је шефица-диригенткиња Филхармоније Холандског радија, као прва диригенткиња која је стала на чело овог ансамбла, а након тога су уследиле и поставке на месту почасне гостујуће диригенткиње Лондонске филхармоније и Симфонијског оркестра Берлинског радија. Занимљив је и податак да је децембра 2018. дириговала Краљевском филхармонијом из Стокхолма, на концерту поводом доделе Новелове награде, чиме је постала прва жена која је управљала оркестром на овој важној манифестацији.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари