недеља, 13. мар 2022, 21:30
Жене у музици – Марион Бауер
Вечерашња емисија посвећена је Марион Бауер, композиторки, педагошкињи и музичкој критичарки која је имала активну улогу у обликовању сцене америчке уметничке музике првих деценија прошлог века, а која је живела од 1882. до 1955. године. Слушаћете клавирску свиту Из шума Њу Хемпшира, опус 12, Четири клавирска комада, опус 21, Сонату за виолину и клавир, опус 22, Ламент на афричке теме, опус 20а, Симфонијску свиту за гудаче, опус 33 и Амерички концерт за младе, опус 36.
Марион Бауер је била прва жена педагошкиња која радила је на Одсеку за музику њујоршког Универзитета, где је од 1926. до 1955. године предавала историју музике и композицију. У свом раду неговала је јединствен педагошки приступ који је посебно био усмерен на групне дискусије, у оквиру којих је тежила да свако од студената развије своје ставове и обликује властита мишљења. Иначе, и сама се од 1905. године школовала у овој високошколској институцији. Током студентских дана упознала је Стефана Пуња, француског композитора, оргуљаша и пијанисту, те 1906. године одлази у Париз. У француској престоници имала је прилике да похађа часове код Нађе Буланже. Године 1910. и 1911. провела је у Берлину, где је технике контрапункта усавршавала код Паула Ертела, немачког композитора, некадашњег студента Франца Листа. У том периоду Марион Бауер је почела да се афирмише као перспективна композиторка, а 1912. године потписала је и уговор са издавачем музикалија Артуром Шмитом. Године Првог светског рата провела је у Њујорку, а 1928. је поново дошла у Европу, како би на Конзерваторијуму у Паризу специјализирала компоновање у класи Андреа Жедалжа, цењеног педагога из чије класе су изашли славни француски композитори попут Мориса Равела, Даријуса Мијоа, Артура Хонегера и Флорана Шмита.
Поред педагошког рада на њујоршком Универзитету, Марион Бауер је била повезана и са престижним Џулијардом, где је од 1940. године била гостујућа предавачица. Студиозно и аналитично је писала о музици и промовисала не само своја, већ и остварења других, тада савремених аутора. Радила је као уредница чикашког часописа Мјузикал Лидер, а њене критике су биле изузетно цењене због, како су је често колеге описивали, „интелектуалног приступа новој музици”.
Марион Бауер је учествовала у оснивању Америчког музичког удружења, Америчког музичког центра, као и Алијансе америчких композитора. Имала је важну улогу и у другим удружењима која су промовисала музику првенствено америчких аутора, попут Лиге композитора, коју је 1937. основао Арон Копланд, и Удружења за издавање америчке музике. Важно је нагласити да је заједно са Ејми Бич, 1925. године основала и Удружење америчких жена-композиторки.
Опус Марион Бауер броји око 160 дела писаних за клавир, камерне ансамбле, симфонијски оркестар, соло глас и вокалне саставе. Њена музика, прожета дисонантним сазвучјима, ретко превазилази границе проширених тоналитета, иако је 40-их година XX века имала кратак „излет" у домен серијализма. Током живота имала је прилике да прати бројна извођења својих дела, међу којима су јој најдража два, како је једном приликом истакла: концерт одржан 1947. када је Њујоршка филхармонија под управом Леополда Стоковског премијерно извела њену композицију Сунчев сјај, као и концерт одржан 8. маја 1951. у њујоршкој Градској концертној дворани који је у целини био посвећен њеним остварењима.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари