Читај ми!

Жене у музици

Стваралаштво Хелене Мунктел, прве шведске композиторке и пијанисткиње која је за живота стекла велики међународни успех, и прве Швеђанке чија је опера изведена у овој скандинавској земљи. Слушаћете Виолинску сонату у Ес дуру, опус 21, Свиту из Даларне, опус 22 и симфонијску поему Валпургијска ватра, опус 24.

Рођена 24. новембра 1852. године у месту Гриксбо округа Даларна који се налази у западном делу Шведске, Хелена Матилда Мунктел потицала је из богате индустријске породице која је посебну наклоност неговала према уметности. Мајка Аугуста водила је уметнички салон који су посећивали еминентни музичари, а била је и покровитељка младим инструменталистима; отац, успешан музичар-аматер, руководио је уметничким друштвом, док је њена сестра Ема Јозефа Спаре у историји уметности остала упамћена као истакнута сликарка која се школовала у Стокхолму, Диселдорфу, Риму и Паризу, а чија остварења су и данас део сталне поставке Националног музеја шведске престонице.

Хелена Мунктел је музичко образовање започела на Конзерваторијуму у Стокхолму, у класама Конрада Нордквиста и Јохана Линдегрена, а затим је часове певања, клавира, компоновања, контрапункта и оркестрације похађала приватно, радећи са престижним педагозима тог доба попут Лудвига Нормана, једног од најзначајнијих шведских симфоничара деветнаестог века, и Јозефа Дентеа, виолинисте, композитора и диригента, једног од чланова шведске Краљевске музичке академије. Године 1877. започела је студијско путовање по Европи, боравећи прво у Бечу, где је похађала часове код Јулиуса Епштајна, хрватског пијанисте и композитора јеврејског порекла који је радио при Конзерваторијуму у овом граду. Потом је боравила у Италији и Швајцарској, а 1879. године дошла је у Париз, где је приређивала клавирске реситале, а, како истичу извори, приликом извођења соло песама често је на концертима пратила себе на клавиру. Салонски комади које је писала у периоду боравка у француској престоници показују њено завидно владање музичком формом, истанчан укус према детаљима, као и изузетно познавање техничких карактеристика самог инструмента.

По повратку у Стокхолм 1885. године Хелена Мунктел је имала дебитантски концерт на којем се представила као композиторка, пијанисткиња и певачица, а критичари су њен јединствен музички језик и начин музицирања означили као довитљив спој шведског и француског стила који је обојен „младалачким, шармантним и, на моменте, сањивим тоновима". У дворани Краљевске опере у Стокхолму 1889. године премијерно је изведена њена једночина комична опера У Фиренци, чију је оркестрацију обликовала заједно са својим професором Јозефом Дентеом. Управо је ово дело увело Хелену Мунктел у ред истакнутих шведских композиторки, о чијем је узлету писала и француска штампа.

Након успеха који је побрала својом опером у Шведској, вратила се у Париз у жељи да умеће компоновања подигне на виши ниво. Усавршавала се код Бенжамена Годара, и том приликом је свој композиторки фокус преусмерила са соло песама, хорских и клавирских дела на оркестарска остварења која ће временом постати и најизвођеније композиције њеног опуса. Француски композитор и педагог Венсан Д‘енди, који је у том периоду био једна од водећих личности париског музичког живота, а у чијој су класи на Конзерваторијуму били Албер Мањар, Артур Хонегер, Даријус Мијо, Ерик Сати и Кол Портер, био је задивиљен делима Хелене Мунктел, те је пожелео да јој пружи подршку и усмери је у даљем развоју њене композиторске каријере. Наиме, од 1892. године Хелена Мунктел је похађала приватне часове компоновања код Д‘ендија, а потом се 1894. уписала на тада новоосновани париски приватни Конзерваторијум - Schola Cantorum. Управо су деведесете године XIX века биле најпродуктивнији период у стваралаштву Хелене Мунктел, о чему сведочи и податак да су њена остварења била на репертоарима концертних дворана у Француској и Шведској. Из биографије се посебно издваја и њено чланство у француском Удружењу композитора, којем је приступила у овом периоду.

Иако су остварења Хелене Мунктел бацила ново светло на шведску уметничку музику кроз употребу смелих тонова инспирисаних француском музиком и хармонијама конципираним у слободном стилу, она је у делима користила и елементе скандинавске традиционалне музике, а поред оркестарских, клавирских, хорских композиција, опере и соло песама, 1911. године компоновала је и кантату поводом отварања Шведске цркве у Лондону. Године 1915. постала је чланица шведске Краљевске музичке академије, а 1918. је била један од оснивача Удружења композитора ове земље. Преминула је у Стокхолму 10. септембра 1919. године.

Уредница: Ирина Максимовић Шашић

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње