Читај ми!

Жене у музици – Џин Култард

Вечерашња емисија посвећена је стваралаштву Џин Култард, канадске композиторке и педагошкиње, чији је рад обележио период од двадесетих до краја деведесетих година XX века.

Када је средином прошлог века генерација америчких композитора, послератних авангардних експерименталиста, својим идејама и новинама које су се у највећој мери односиле на испитивање односа музичког и изван-музичког садржаја (а чији је родоначелник и једна од водећих личности био Џон Кејџ), почела да осваја светске музичке просторе, њихови савременици и савременице у Канади били су у сенци, готово непознати у међународним оквирима. Вероватно је то један од разлога због којег су изван Канаде и данас у ширем контексту света музике мање позната дела Џин Култард, која се уз своје савременице – Барбару Пентленд и Вајолет Арчер – убраја у ред најутицајнијих ауторки друге половине прошлог века. Ове три посленице дале су важан допринос развоју уметничке музике у Канади, не само кроз своје разноврсне композиторске опусе, већ и као педагошкиње које су обликовале бројне савремене канадске композиторе и поставиле платформу знања будућим генерацијама.

Џин Култард је рођена 10. фебруара 1908. године у Ванкуверу, у Британској Колумбији. Прве музичке подуке добила је као петогодишњакиња од своје мајке Џин Блејк Робинсон Култард која је у том периоду била једна од истакнутих професорки музике у Ванкуверу, а која ју је са посебном пажњом усмеравала на музику Клода Дебисија и Мориса Равела. Дела француских импресиониста имала су велики утицај на остварења која је Џин Култард писала током читавог живота, а компоновањем је почела да се бави још у деветој години. Како истичу музиколози, то је вероватно био и један од разлога због којих се њен стил најчешће означава као „интегрални романтизам са присутним импресионистичким елементима... изразито личан, а опет уклопљен у оквире савремене музике”.

Када је 1928. добила стипендију Женског музичког клуба из Ванкувера, Џин Култард је уписала Краљевски музички колеџ у Лондону. Студије композиције похађала је у класама Кетлин Лонг, Реџиналда Овена Мориса и Ралфа Вона Вилијамса. Након завршеног школовања вратила се у родни Ванкувер, где је предавала на Колеџима Сент Ентони и Квинс Хол, док је упоредо са педагошком каријером наставила да се развија и обликује и као композиторка, пишући у том периоду углавном дела за глас и клавир. Године 1935. ступила је у брак са Доналдом Адамсом, тада познатим канадским дизајнером, док је 1944. и 1945. годину провела у Њујорку, где је на чувеном Џулијарду похађала специјалистичке студије у класи Бернхарда Вагенара, холандско-америчког композитора, диригента и виолинисте. Током боравка у Њујорку имала је прилике да се упозна са радом Артура Бенџамина и Беле Бартока, као и да код њих похађа приватне часове.

Понуду да своју педагошку активност у области композиције и музичке теорије настави на новооснованом Одсеку за музику Универзитета у Британској Колумбији добила је 1947, а у овој високошколској установи остала је читав свој радни век – до 1973. године када је пензионисана.

Једногодишња пауза у педагошком раду Џин Култард уследила је 1995. године када је боравила у Паризу, а потом и на југу Француске, где је компоновала Виолински концерт, оперу Повратак староседелаца која је завршена тек 1979. и премијерно изведена септембра 1993. године, док Лирска свита – Скице из средњовековног града и Егејске скице, настале у истом периоду, показују композиторкино велико интересовање за европску историју и културу. Године 1958. Музички фестивал у Ванкуверу поручио је од композиторке циклус песама за алт и оркестар, назван Пролећна рапсодија, а дело је премијерно певала Морин Форестер, позната канадска вокална интерпретаторка.

Шездесете године у опусу Џин Култард обележила су комплекснија остварења компонована за различите ансамбле, која су углавном писана по поруџбинама. Касних седамдесетих и током осамдесетих година прошлог века, најчешће је компоновала инспирисана литерарним делима, док је у касној стваралачкој фази писала остварења по поруџбини Симфонијског оркестра из Ванкувера, који их је потом премијено и изводио.

Из опуса ове ауторке, који броји око 350 дела, посебно се издвајају: композиција Молтива за Елизабету, коју је компоновала 1953. у част крунисања енглеске краљице Елизабете Друге, дело Птице Лансдауна у којем је користила оригиналне снимке цвркута птица, Канадска фантазија, балада Зимска бајка, Песма мору, Музика на тиху песму за флауту и гудаче, сонате за различите инструменте у пратњи клавира, као и Кристинине песме, Јесењу симфонију и остварење названо Симфонијска слика – Визија Севера за гудачки ансамбл који је 1989. године посветила Камерном оркестру Гилдхол.

Оригиналне партитуре дела Џин Култард похрањене су у Архиву Универзитета у Британској Колумбији, који је основао и фондацију која носи њено име, а чији је примарни циљ промовисање дела канадских композитора. Поред бројних награда и признања којима је за живота Џин Култард овенчана, као посебан издваја се Орден Британске Колумбије који јој је додељен 1994. године. Преминула је 9. марта 2000. у Северном Ванкуверу.

Уредница Ирина Максимовић Шашић



Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње