Читај ми!

Александар Милосављевић: Рефлексије о позоришту

Слушаћете осврт Александра Милосављевића на драму Ежена Јонеска „Ћелава певачица”, у режији Иве Милошевић, која је премијерно изведена 12. децембра у Народном позоришту у Сомбору.

Режирајући један од најизвођенијих комада Ежена Јонеска, редитељка Ива Милошевић је решила да се врати аутентичном апсурду овог аутора, то јест да у фокус своје пажње врати малограђане који у међувремену више нису само исечак из широког корпуса друштвеног организма, нити су тек застрашујући наговештај онога што се дуруштву може догодити ако се његови чланови препусте конформизму, конзумеризму и осталим формама компромиса с бескрупулозним неолибералним капитализмом, него су постали прави репрезентанти онога што је Јонеско 1948. слутио у својим опскурним маштаријама. А то је била застрашујућа визија друштва у којем је појам „бити” подређен појму „имати”, друштва које је поништило слободу мишљења, одрекло се индивидуалности и критичког промишљања; друштва у којем је избрисана граница између стварног живота и ријалити шоуа и у којем је уистину све постало не само могуће него и нормално. У релацијама успостављеним у околностима таквог друштва постаје природно да супружници не препознају једно друго, да се вапаји несрећног ватрогасца за било каквим пожаром, макар и сасвим малим, симболичним, по степену апсурдности не разликују од ма које вести коју читамо на насловним странама овдашњих таблоида, а одсуство логичних узрочно-последичних веза, карактеристично за дијалоге из Ћелаве певачице, сасвим је у духу са свакодневним изјавама политичара – подједнако код нас и у свету, коментарише Александар Милосављевић.

Ипак, постоји и једно важно одступање у третману ликова код редитељке сомборске представе у односу на оне Ежена Јонеска, а разлика је у томе што Ива Милошевић у Јонесковим драматис персонама препознаје - емоције. Осећања, или тачније трагови осећања, и даље су присутни код ових и оваквих креатура. Иако нису свесни емоција, премда их често манифестују на неадекватан начин, они по неком атавистичком унутарњем механизму препознају ситуације у којима би човек требало да искаже осећања. Управо ова црта трагике благо сенчи њихове бесмислене, испразне фразе које они неуморно изговарају, а отвориће простор за реактуелизацију јонесковског апсурда; али ће, можда, наговестити и наду да ипак није све изгубљено те да су, мимо сваког рационалистичког концепта, упркос свим маркетиншким анализама и инструкцијама својтвеним немилосрдном неолибералзму, и свим манифестацијама безграничне зомбијевске глупости и отупелости, да су, дакле, емоције преживеле. Сомбор је још једном, одличном представом, сада и у временима нимало наклоњеним позоришту, потврдио да има снаге и енергије, да остане у самом врху нашег театарског живота, закључује Милосављевић.

Читала Гордана Гачић.
Уредница емисије Тања Мијовић.



Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње