Читај ми!

Александар Милосављевић: Рефлексије о позоришту

У емисији РЕФЛЕКСИЈЕ у циклусу „Позориште у доба короне”можете слушати осврте Александра Милосављевића на представу Жељка Хубача „Ближи небу”, насталу у продукцији Народног позоришта Тимочке крајине „Зоран Радмиловић”, као и на драму Тене Штивичић „Свици” коју је у Народном позоришту Лесковац режирала Ксенија Крнајски.

Представа Ближи небу, према тексту и у режији Жељка Хубача је прва овосезонска премијера Народног позоришта Тимочке крајине „Зоран Радмиловић" одржана у театарској сали. Како напомиње Александар Милосављевић, за потпуније разумевање драматуршко-редитељског поступка примењеног у реализацији ове представе ваља узети у обзир да је овај комад први пут изведен 1994. године, а потом је у различитим театрима, али и државама, имао још четири премијере. Прво извођење драме је, као уосталом и већина доцнијих сценских поставки, било чврсто утемељено на ауторовом реалистичком литерарно-драмском проседеу, док је сада, четврт века после праизведбе, режирајући властиту драму, Хубач финим драматуршким, а нарочито редитељским интервенцијама померио тежиште ове приче, изместивши је из сфере друштвених односа и условности у много шире просторе. Отуда ће на сцени театра у Зајечару његов комад постати сложена метафора вечите борбе добра и зла. У том контексту, лик интелектуалца, пацијената у душевној болници, биће драматуршки изоштренији у смеру који ће његовом присуству донекле умањити димензију вечите запитаности и непрестаног проблематизовања свих аспеката стварности, па ћемо главног јунака много интензивније и директније препознати као демонску силу која попут лакмуса детектује већ постојеће тензије унутар заједнице, али и усмерава акцију њених актера, те подстиче афирмацију најмрачнијих страна осталих драматис персона.

* * *

Драма Свици Тене Штивичић одиграва се у чекаоници аеродрома, која функционише као метафора не само сумануте динамике данашњице, него и темељног осећања привремености које пресудно одређује однос данашњег човека према сопственом трајању. Као и у стварности, у униформним аеродромским холовима све је привремено, а самим тим и релативно: и властита позиција сваког појединца суоченог са сложеним друштвеним релацијама које се из шире сфере преливају у интиму, и социјални статус сваког путника осуђеног на конзумеризам и брзину живљења, и професија којом се сваки од њих бави, а која ретко на дуже стазе гарантује сигурност и тако даље. Простор овог аеродрома редитељка Ксенија Крнајски је представила као својеврсно чистилиште до којег воде степенице уз које се путници пењу долазећи однекуд, рецимо из партера или с нижих спратова. Актери стижу на терминал где проводе извесно време, воде безначајне а ипак нимало безначајне разговоре, рашчишћавају нека од кључних питања властитих живота, признају и откривају брачна неверства, истинска и прижељкивана, боре се са својим кризама, исповедају властите животне промашаје, суочавају се са својим и туђим изневереним надама, испразним егзистенцијама, правим и лажним животним драмама, од којих ће неке ускоро бити окончане - али не авионским удесом, пише Александар Милосављевић.

Читала Душица Мијатовић.
Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње