Читај ми!

Александар Милосављевић и Иван Меденица: Рефлексије о позоришту

У емисији РЕФЛЕКСИЈЕ можете слушати текстове Александра Милосављевића „Позориште у доба короне” и Ивана Меденице „На ивици будућности”.

Александар Милосављевић у овом тексту износи своје виђење ситуације у којој су се нашла позоришта у Србији услед увођења ванредних мера у циљу спречавања ширења вируса COVID-19. Будући да су због забране јавних окупљања изостала како сценска извођења тако и пробе, као извесно решење појавило се телевизијско емитовање позоришних представа. Ипак, по мишљењу аутора, ово решење пати од низа проблема: прво, према теорији медија Маршала Маклуана, позориште као топао и телевизија као хладан медиј нису спојиви, јер телевизијски снимак по својој природи редукује информацију и од примаоца захтева већи ангажман него од гледаоца у сали који сценску радњу прати из непосредне близине; друго, позориште је настало из потребе да чланови конкретне заједнице (грчког полиса) колективно потврде своју припадност одређеним вредностима, то јест људи у театар нису одлазили да би нешто сазнали, већ да би нешто заједнички проживљавали; треће и најважније, позориште је мишљено за извођење уживо, као јединствени сусрет глумца и гледаоца. „Управо тај и такав сусрет чини његову суштину, а она је садржана у свеукупном глумчевом унутрашњем трептају чија фреквенција није константна. Глумачка игра у театру није ни планирана да буде једном за свагда задата, дефинисана и увек иста. Јер, још на пробама (ако не и много раније, можда баш на првом часу глуме) предвиђено је да ће се театарска игра временом мењати, да се мора мењати и да треба да се мења, те да ће се њене резонанце трансформисати како лик буде сазревао", пише Милосављевић.

*    *    *

Иако је 54. Београдски интернационални театарски фестивал због пандемије корона вируса одложен за следећу годину, публика ће моћи да ужива у програму „Битеф-Пролога", као својеврсној најави 54. и 55. издања фестивала. Сходно томе, од 12. до 14. септембра, у Битеф театру и на Скверу Мире Траиловић, одвијаће се позоришни програм, стручне и јавне трибине, перформанси, као и сусрети са уметницима. У тексту под насловом „На ивици будућности", како гласи и слоган фестивала, уметнички директор Иван Меденица пише: „На тематском плану овај Битеф се фокусира на дистопијске перспективе човечанства, што је превасходно, али не и искључиво условљено урушавањем глобалне еколошке равнотеже (из чега је произашла и актуелна пандемија), док на уметничком плану експериментише с могућностима извођења у чијем средишту не би нужно био људски актер. На обе ове концепцијске равни 54. Битеф је наглашено окренут будућности и на обе наговештава нове стварности, укључујући и позоришну, стварности које можда неће бити антропоцентричне... Да ли се такве будућности треба плашити или јој се, прижељкујући повратак равнотеже у природи, треба радовати, то је питање засад без одговора. Оваква будућност више није футуристичка пројекција, она је ту, само што у њу нисмо ускочили, или се у њу стрмоглавили, јер ко зна да ли она ишта добро доноси (и да ли треба да донесе) homo sapiens-у".

Читала Гордана Гачић.
Уреднице емисије Оливера Нушић и Тања Мијовић.



Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње