Хроника Трећег програма

Можете пратити осврт Дејана Петровића на филмове Маркуса Линдена „Сплав” и Флоријана Вајгензамера и Кристијана Кронеса „Добродошли у Содому”, приказане на 12. БЕЛДОКС-у, као и осврт Милана Завише на остварење Тамаре Котевске и Љубомира Стефанова „Земља меда”, приказано на 15. Фестивалу европског дугометражног документарног филма „Седам величанствених”.

Документарни филм Сплав шведског редитеља Маркуса Линдена евоцира научни експеримент спроведен 1972/73. године. Пратимо социолога Сантјага Ђеновеса који је како би потврдио своју хипотезу о утицају спољашњих услова на сексуалност и насиље у људској заједници, конструисао сплав скромних димензија и пловних могућности којим ће са групом одабраних добровољаца пловити од португалске обале Атлантика до Мексика.

Десет брижљиво селектованих кандидата испунило је његове критеријуме, при чему су у погледу нације, расе, социјалне групе или географског порекла били веома разнородни, док су у погледу старосне доби пет мушкараца и шест жена били у репродуктивном периоду свог живота, сви одреда згодни и привлачни. У одлично реализованом наративном захвату испоставља се како је ова својеврсна претходница актуелних ријалити програма показала неочекиване резултате. Сапутници су претежно прискакали једни другима у помоћ, наместо очекиваних сукоба, једнако као што су се више уздржавали него упуштали у необуздане односе, коментарише Дејан Петровић.

Ауторски тандем Флоријан Вајгензамер и Кристијан Кронес представио је своје остварење Добродошли у Содому о највећој депонији електронског отпада на планети и трајном радном месту за око шест хиљада људи. Ова депонија у Гани је заправо непрегледни џиновски бувљак, на који експедитивно пристижу нови контингенти старих уређаја, из којих вредни радници у токсичном и врло нехигијенском окружењу напорно извлаче што више потенцијално очуваних делића, те није нимало зачуђујуће што у месту иронично и сасвим прецизно прозваном „Содома" харају заразне болести. Упркос томе, дух већине протагониста филма није сломљен, а оптимизам и нада у светлију сутрашњицу нипошто не јењавају.

* * *

Са 15. Фестивала европског дугометражног документарног филма „Седам величанствених", који је одржан од 9. до 15. априла у Комбанк дворани у Београду, Милан Завиша издваја документарац Тамаре Котевске и Љубомира Стефанова Земља меда. Иначе, овај филм је већ остварио запажен успех на Sundance фестивалу где је проглашен за најбољи документарни филм, а приде су и режисерски двојац и сниматељи, Фејми Даут и Самир Љума, добили специјална признања. Место дешавања је забачено планинско село у Северној Македонији, где млада Атиџа сакупља мед и негује болесну мајку. Веристички моменти су доминантни у сликању Атиџе, њене мајке, окружења у којем живи, и пчела којима се бави. Постигнута је шира слика у начину приказивања једног живота где се неминовна емпатичност вешто спаја са посебношћу крајолика.

Сачињен од гласова и слике, филм тражи стрпљивог посматрача који неће журити да прихвати обрисе приче која се можда могла наслутити после првих неколиких сцена. Заправо, из кадра усамљене свеће у мраку и Атиџе поред ње, могао се развити целокупан ток филма, али су се аутори ипак определили да уведу известан драмски набој и сукоб доласком номадске породице у Атиџинин комшилук.

Чита Душица Мијатовић.
Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње