Хроника Трећег програма

Емитоваћемо осврт Ане Марковић на концерт Симфонијског оркестра и хора Академије уметности у Новом Саду, Војвођанског мешовитог хора и пијанисте Кемала Гекића; потом осврт Дејана Петровића на филм Игора Дрљаче „Камени говорници”, као и осврт Долорес Станојевић на ретроспективну изложбу Жаклин де Јонг „Чаробњак флипера”.

У великој дворани Задужбине Илије Милосављевића Коларца 18. априла наступили су Симфонијски оркестар и хор Академије уметности у Новом Саду, Војвођански мешовити хор и пијаниста Кемал Гекић, под диригентским вођством Андреја Бурсаћа. На почетку концерта изведено је дело Фредерика Кауфмана Герника, инспирисано монументалном сликом Пабла Пикаса, а програм је настављен омажом великанима класичног симфонизма – Варијацијама на Хајднову тему, опус 56а Јоханеса Брамса и Фантазијом за клавир, хор и оркестар у це-молу, опус 80 Лудвига ван Бетовена. Иначе, пре одласка у Америку, Кемал Гекић је био члан новосадске Академије уметности, прво као студент, а затим како професор. Овог априла та школа је обележила 45 година постојања концертом у Новом Саду, а два дана касније у Београду. По речима Ане Марковић, Гекић испољава посебну елеганцију у два правца: кроз телесни приступ клавиру и кроз изненађујућу смелост у представљању сопствених концепција при извођењу дела; наступ је одавао снагу и уверљивост, јер је техника извођења била управо објективна, као да се архитектонски објекат гради или урушава у свету звучне стварности.

* * *

Документарни филм Игора Дрљаче Камени говорници приказан је у међународном такмичарском програму 12. Белдокса, који се одржава од 8. до 15. маја у више београдских биоскопских дворана. Како нас обавештава Дејан Петровић, аутор (који данас живи и ради у Канади) свој филм заснива на тихој анализи и аналогној компарацији четири топонима његове родне земље која пажњу туриста привлаче донекле сличним поводима. Строго хронолошки послагано, његово филмско путовање започиње у Међугорју, наставља се у Високом, преко Вишеграда (и њему незаобилазног Андрићграда), да би финале досегло у некадашњем „граду соли" – Тузли. Сва ова места се међусобно разликују у више сегмената, а приказујући их, Дрљача се свесно уздржава отворене подршке, осуде, коментара или икаквог ауторског уплива у односу на груби документарни материјал. Темељ око којег се гради друштвено-економска прича увек је исти: божански, природно или људским рукама створени туристички потенцијали у срединама где доминира једна од три уставно равноправне нације у Босни и Херцеговини.

* * *

У Музеју савремене уметности „Стеделијк" у Амстердаму од 9. фебруара до 18. августа отворена је ретроспективна изложба Жаклин де Јонг „Чаробњак флипера". Поставка, осим приказа живота и дела ове уметнице рођене 1939. године у Холандији, нуди и подсећање на нека славна имена, уметничке групе, и догађаје који су и те како утицали не само на њен рад, већ и на авангардне сликаре југоисточне Европе. Изложба је била постављена хронолошки: у просторијама при улазу у музеј били су изложени рани апстракти радови са елементима који се понављају, као и дела са почетка 60-их година 20. века, када је уметница била чланица Ситуационистичке интернационале; међу овим радовима посебно се истичу постери „Реформација друштва" и „Власт народу", док су у последњим просторијaма музеја изложени новији циклуси, од којих је посебно занимљив онај посвећен кромпирима, као и серија радова инспирисана хемијским нападима у Сирији, пише Долорес Станојевић.

Читала Душица Мијатовић.
Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње