Теорија књижевности

Душан Пајин: Староиндијско наративно наслеђе

У недељном циклусу ТЕОРИЈА КЊИЖЕВНОСTИ можете пратити делове текста Душана Пајина „Митови, приче и епови старе Индије: староиндијско наративно наслеђе".

Индијске приче и индијски епови, поједини ликови и заплети, производ су, наравно, културе из које настају.

Индијска култура већ у самој себи носи толико контраста и противречности, да је покушај да се индијска култура суспротстави другом културном простору, рецимо европском, готово сувишан. Душан Пајин пише: „Оно што се може узети из Индије да би се поставило као супротност нечему другом (из Индије) толико је разноврсно у односу на оно што би се могло узети са Запада као контраст (било да је реч о приближно истим епохама, или различитим временима), да убрзо губимо корак - као кад би неко хтео да пореди француску заставу са кашмирским шалом. Оно што Индија нуди је у тој мери разноврсно и унутар себе разуђено да је плодније уочавати крајности, или поларитете који обележавају крајње тачке унутар индијске традиције, као и оно што се простире у том распону, него издвојити неку, или неке карактеристике, које би нам створиле представу о различитости, или сличности са Западом.

Индијци су за 20 векова (од X века старе до X века нове ере) истражили све видове духовности, стилове живота, аскезе и хедонизма, религије, филозофије и уметности, које човек може да замисли.

Распони и крајности у којима се одвијала њихова духовна авантура имају апсолутни досег. Покушаји да се индијски доприноси у неком домену одреде једном категоријом, само су резултат недовољног знања. Јер, која год да је идеја, или мисао, изречена у Индији, какав год да су духовни или животни идеал спроводили нека група или неки појединац, са подједнаком убедљивошћу и страшћу је заступан и другачији, или супротан образац, животни стил или план, а и оно што надилази (или претендује да надилази) обе супротности."

У своме тексту, дакле, Пајин настоји да староиндијској књижевности приђе разумевајући само индијско друштво, или, чак, друштва, те утолико он не морализира него покушава да проникне у један, наизглед, потпуно другачији свет него што је наш, европски. Пајин пише: „Индијци су знали и за сегрегацију и неједнакост повезану са кастинским системом. Али, ако одбацујемо кастински систем (као што одбацујемо робовласнички систем), не треба због тога да одбацимо њихов увид да људи нису једнаких способности - когнитивних, етичких, духовних, креативних, сексуалних итд. Оно по чему су једнаки (а многа учења то заступају), јесте основни духовни принцип - у санкхји и јоги је то пуруша, у веданти атман, у будизму бодхи итд."

Пајин даје врло прецизан и обиман преглед староиндијске књижевности, почев од највећих и најобимњијих дела, све до најкраћих (од једног слова, на пример): „Индијска традиција је оставила неке од најобимнијих дела светске књижевности у својој врсти: а) највећи еп, Махабхарату, б) неколико митологија (од којих је свака појединачно сложена као грчка), ц) ведски корпус, будистичке каноне (на палију и санскрту), дела хиндуизма (пуране, тантре), велику збирку прича Катхасаритсагара (Океан прича) итд., а и најкраћи текст на свету, од једног слова (у класи будистичких прађњапарамита-сутри - Екакшарапрађњапарамита-сутра - Сутра савршенства мудрости у једном слову), који се састоји од слова-гласа А - на који се своде сва учења ових волуминозних сутри и који симболички представља космолошки нуклеус из кога је све потекло и у кога се враћа."

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње