уторак, 30. јан 2024, 19:00
Морис Дирифле: Реквијем
Угледни француски оргуљаш, музиколог, професор на Париском конзерваторијуму и композитор Морис Дирифле своје најпознатије дело Реквијем оп. 9 почео је да пише 1941. године, као поруџбину колаборационистичког вишијевског режима.
Завршио га је 1947. године (три године пошто је поменути режим пао) и посветио га успомени на оца.
У програмским белешкама овој композицији написао је да је у потпуности заснована на грегоријанским темама и да је имао намеру да „помири, колико год је то могуће, грегоријански ритам са захтевима модерног метра”. Он није дословно транскрибовао оригиналне мелодије, са њиховим неправилним смењивањем ритма, већ је суптилно прилагођавао ритмове тако да се појављују већи метрички обрасци. Дозволио је, ипак, да се метар често помера како би се сачувао осећај спонтаности. Истовремено, мелодије које звуче архаично понекад је „одевао” у софистициране хармоније ране модерне школе. Још једна карактеристика Дирифлеовог Реквијема јесте својеврсни спокој који он доноси слушаоцу. Цела композиција је у својеврсном нежном стилу. Изостављен је опомињући став „Dies Irae”, а наглашен је аспект опроштаја кроз укључивање става „Pie Jesu” (Исусе свети) и сталним понављањем фразе „Requiem aeternam dona eis Domine” (Покој вечни даруј им, Господе). Одговор Вере на сва питања дат је у ставу „In Paradisum” (У рају) коначним одласком душе у рај.
Емитоваћемо снимак који су остварили мецосопран Тереса Берганса, баритон Жозе ван Дам, оргуљаш Филип Корбоз, вокални ансамбл „Audite Nova”, Хор и оркестар из Келна под управом Мишела Корбоза.
Емисију припрема Маја Чоловић Васић.
Коментари