Читај ми!

Директан пренос

Оперски магични реализам

У суботу, 9. децембра, од 19 сати, почињемо нови низ директних преноса Метрополитен опере у Њујорку, остварењем Флоренсија у Амазонији мексичког композитора Данијела Катана.

Флуидност – времена, простора, емоција, па чак и идентитета – налази се у срцу опере Флоренсија у Амазонији. То је, на први поглед, прича о путницима низ реку Амазон, на пароброду Ел дорадо, које повезује загонетни Риолобо - посредник између људи и простора - којег Катан замишља као свог сопственог представника међу протагонистима. Права драма се, међутим, одвија током психолошког путовања на које сваки лик креће. Либрето, чија је ауторка Марсела Фуентес-Берејн, представља оригиналну причу богату алузијама на друге приче на граници између драме и фантазије. Позната мексичка сценаристкиња и педагог Фуентес-Берејн била је ученица Габријела Гарсије Маркеса чији је стил магичног реализма (посебно из великог романа Љубав у доба колере) утицао и на ову причу. Укупни ефекат сличан свету који се описује -  географски то је Амазон, а емотивно потрага за љубављу и испуњењем – врло је заводљив, али испод своје прелепе површине крије разне опасности.

Рођен у Мексико Ситију, Данијел Катан (1949-2011) је био славан по својој оркестарској, солистичкој, вокалној и филмској музици. Међу његовим осталим операма су и наслови Рапаћинијева кћерка из 1991, и Поштар из 2010.

Радња опере смештена је у првим годинама ХХ века на броду који се креће низ реку Амазон. Термин Амазонија се односи на крајњу јужну област у Колумбији, као и на суседну покрајину у Бразилу чија је престоница Манаос.

Катанова очигледно и без зазора романтичарска партитура заснива се на раскошној лепоти и богатим евокацијама природе. Оркестарски парт представљаа базу за флексибилне стилске границе: конверзација оштрих линија неприметно се наставља у широку, сањалачку музику која слика реку. Велика олуја у I чину почиње током необавезног ћаскања и у њему нестаје. Риолобо, баритон, у почетку је лик који је углавном одговоран за прелазе између реалности и фантазије, посебно у финалу I чина, кад смирује олују обраћајући се директно речним боговима. Његов митски идентитет се помаља у његовој свакодневној личности рушећи границе, што се јасно опажа у музици која описује и њега и променљивост његовог света. Док је насловни лик несумњиво примадона, други сопран у подели, Росалба, такође добија дирљиве солистичке наступе који подсећају на Пучинија, а свакако је најснажнији тренутак кад се она коначно препушта осећањима према Аркадију на крају II чина. Врхунац опере припада ипак Флоренсији која се преображава у лептира кад њен дух превазилази свет људи – што подсећа на чувену љубавну смрт Вагнерове Изолде.

Премијерно изведена 1996. у Хјустону, Флоренсија у Амазонији је тек трећа опера на шпанском језику која се приказује у Метрополитену, после Гранадосове Гојескас из 1916. и Де Фаљиног Кратког живота из 1926. Нову продукцију коју као редитељка потписује Мери Цимерман, предводи музички директор Мета Јаник Незе-Сеген, а у главним улогама су Ајлин Перес као Флоренсија, Габријела Рејес, Ненси Фабиола Херера, Марио Чанг, Мајкл Кјолди, Матија Оливијери и Грир Гримсли.

Урднице преноса су Маја Чоловић-Васић и Горица Пилиповић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње