Читај ми!

„Записи с предумишљајем“ и ,,Ретроспектива – графике”

Саговорници: Лука Дедић и Даниела Фулгоси

Можда термин „записи” и није најприкладнији с обзиром да се у грађи која се деценијама таложила ‒ а која садржи десетак хиљада страница и пет-шест хиљада цртежа и слика ‒ преплићу елементи дневника, хронике, путописа, поетских рефлексија, коментара и осврта на разне појаве. Како год дефинисали ту грађу, она има документарну, поучну, а верујем, и подстицајну вредност. (из књиге „Записи с предумишљајем” Милутина Дедића, РТС и Истина ‒издавачка кућа Епархије далматинске, 2022)

У Галерији РТС-а синоћ је свечано представљена књига „Записи с предумишљајем” Милутина Дедића и отворена је изложба слика, цртежа, дневника и предмета из његове заоставштине.

„Постоји веровање да човек путује кад хоће да побегне од себе. Човек, међутим, путује кад хоће да пронађе себе, јер нигде нисмо ближи сопственој природи него на путовању. Ако хоћемо неког стварно да упознамо, најбоље је да са њим негде отпутујемо. Милутин Дедић је успевао на својим путовањима не само да пронађе најбољи део себе него и да то искуство несебично подели са другим људима”, записао је у предговору Радоман Кањевац, главни уредник Другог програма Радио Београда.

,,Милутин Дедић је један од последњих посвећеника и тумача људског трајања и ходочасник путева којима су ходили људи чијем је делу и судбини посветио мноштво књига, слика и цртежа, записа и сведочанстава. Они, јунаци Дедићевог путописа по свету који стално настаје и нестаје, градили су и записивали, рушили и славили, протеривали једне богове и доводили друге, пловили морима и трагали по дубинама... Белешке о њима створиле су ову књигу, сведочанство Милутиновог посвећеног трагања, Записе с предумишљајем”, пише у рецензији Петар В. Арбутина.

Гост Златног пресека је Лука Дедић, аутор изложбе.

Други део емисије посвећујемо ретроспективној изложби графика Даниеле Фулгоси која је, уз велики број посетилаца, отворена у понедељак, 30. октобра у Галерији Графички колектив. Поставка представља избор радова који идејним и визуелним кодовима указују на рефлексије различитих емотивних стања и ситуација. Најчешће, у гро-плану композиције је људско лице које својим интензитетом, попут јаког магнетног поља, чини реалне димензије радова још већим, а утиску монументалности свакако доприносе оптичка визура композиције и њен цртачки и колористички динамизам.

Фокусирањем људског лица у екранске кадрове упечатљивих блескова, ауторка као да визуелизује меморијске токове. Појединачно или удвојено лице у форми диптиха, као поље ауто/рефлексивних стања и израза грча, смеха, страха или других сугестивних гримаса, на линији су могућег дијалога, самоспознаје кроз сазнање о Другом. Исто тако, може се рећи да су ове графичке ситуације, пре свега, визуелно засићене јединице, а као трансмитери селективне меморије оне представљају својеврсну енциклопедију приватног живота са елементима историје, културе и уметности, наведено је у тексту поводом изложбе.

Даниела Фулгоси (1967) дипломирала је на Факултету примењених уметности у Београду 1991, а 1995. године завршила је постдипломске студије. Данас је редовни професор тог факултета. Чланица је УЛУС-а и Графичког колектива.

Од 1990. године излагала је на 30 самосталних и на више од 280 групних изложби у Србији и иностранству. За уметнички рад добила је 15 награда за графику, цртеж и уметничке књиге. Радови јој се налазе у бројним музејима и приватним колекцијама, у земљи и широм света.

Са Даниелом Фулгоси у Златном пресеку разговорићемо о њеном раду и стваралаштву.

Емисију води Тања Живковић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње