Читај ми!

Конзервација и рестаурација слика

Ненад Никитовић и Александар Цвијетановић: Конзервација и рестаурација слика „Крунисање цара Душана” Паје Јовановића и „Берба” Саве Шумановића

Свака прича о конзервацији и рестаурацији уметничких дела могла би да отпочне констатацијом да без тих активности добар део уметничког блага не би постојао, али би и нестајао пред нашим очима. Истовремено, те активности су увек у другом или трећем плану, или се уопште не спомињу када се говори о уметности. Ипак, Народни музеј је - кроз два примера, на два ремек-дела наше уметности - показао колико је рад конзерватора и рестауратора значајан за очување његових колекција.

 

 Рестаурација слике „Берба" Саве Шумановића започета је 2016. године, а основни проблем целог процеса лежао је у чињеници да је уметник био лош технолог, због чега су отпадали делови подлоге и бојеног слоја на појединим деловима слике. Поред тога, слика је морала да буде постављена на потпуно нови, метални носач, који не дозвољава померања, што је - због дрвеног рама - био један од узрочника опште девастације слике. Слика је после радова представљена крајем новембра 2021, поводом 100 година од њеног настанка.

После обимних и дуготрајних радова на конзервацији и рестаурацији, поводом Дана државности, свечано је представљено монументално дело Паје Јовановића „Крунисање цара Душана", познато и под називом „Проглашење Душановог законика". Конзервација и рестаурација те слике био је дуг процес, пре свега због димензија (390 x 589 цм), али и због свеобухватне анализе и технике и сликарског поступка.

У сарадњи са Технолошко-металуршким и Хемијским факултетом Универзитета у Београду, стручњаци Народног музеја у Београду испитали су механичка својства платна и начин његове припреме за сликање како би прецизно био прорачунат иновативан начин затезања слике, први пут примењен у Србији. Класичан начин шпановања на рам замењен је новим конструисаним носиоцем са еластичним тензорима који равномерно, оптимално и недеструктивно обезбеђују дугорочну стабилност слике. Аналитички приступ конзерватора открио је и сасвим оригиналан, без примера за поређење, поступак препарирања платна који нам је допунио знање о Паји Јовановићу као сликарском технологу који је вешто манипулисао материјалима како би постигао ликовне вредности према својој уметничкој замисли и жељи наручиоца, краља Милана Обреновића.

Ове две теме су само оквири шире приче о савременим методама конзервације и рестаурације „старе" уметности, а гости ће бити Ненад Никитовић и Александар Цвијетановић, конзерватори Народног музеја.

Уредник и водитељ ЗнаковаСава Ристовић

(реприза)

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње