понедељак, 08. мај 2023, 17:30
Композитор и песник
Док је компоновао Прву симфонију, Густав Малер је упоредо радио и на свом првом циклусу песама.
У данашњем Аутограму уредница Горица Пилиповић представиће овај обимом невелики, али по значају изузетни циклус под насловом „Песме луталице”.
То је уједно Малерово прво потпуно зрело дело и један од првих циклуса за глас и оркестар уопште, циклуса који ће он довести до врхунца. Јер, за разлику од неких претходника – Берлиоза са његовим циклусом „Летње ноћи” или Вагнера са „Песмама Матилде Везендонк”, на пример – Малер је од самог почетка пратњу наменио оркестру. Упркос чињеници да је скица урађена за клавир и таква и објављена као нека врста алтернативне верзије, оркестарска је, наравно, примарна. Значајно је и то да је Малер истовремено и песник, дакле, аутор стихова иако су они инспирисани немачком народном поезијом из збирке „Дечаков чудесни рог”. Тематика је типично романтичарска: главни јунак, младић, лута пољима, несрећан што је његову драгу преотео супарник. Као и у другим Малеровим остварењима и овде има аутобиографских елемената, те неки аналитичари сматрају да је 23-годишњи композитор лично искусио несрећну љубав и излио своја осећања у поезију. Кроз четири песме изражавају се четири стања духовне борбе у тренуцима неспокојства и душевног пораза. Творац немачког Lied-a, Франц Шуберт, са својим циклусом „Лепа млинарица”, овде је прави Малеров претходник, нису то ни Берлиоз ни Вагнер.
Коментари