недеља, 20. феб 2022, 10:00
Путовање на крај живота
У трећој емисији фебруарског циклуса Како слушати музику, посвећеног соло-песмама Франца Шуберта, уредница Горица Пилиповић анализира његов циклус „Зимско путовање”. Међу музичким примерима биће и необично извођење уз пратњу фолклорног инструмента познатог као харди-гарди.
Пред нама је данас један од два најзначајнија циклуса Франца Шуберта - „Зимско путовање". Други је, наравно, „Лепа млинарица", који је био тема прошле емисије. У сваком случају, ради се о фундаменталним остварењима немачког Lied-а која су извршила утицај не само на стил већ и на вокалну технику немачке музике уопште. Али, ови циклуси се веома разликују, и по тематици и по макроформи. У „Зимском путовању" нема заокружености, првих осам песама су нека врста експозиције, од девете до 20. представљају развој, после којег нема репризе - у последње четири песме драмска радња се једноставно прекида. Поетски садржај, међутим, пружа објашњење: ако експозицију схватимо као опраштање главног јунака, а развојни део као сāмо путовање, последње четири песме су потонуће у делиријум. Тако и не може бити никаквог заокружења или репризе у „Зимском путовању" из једноставног разлога што, за разлику од пролећног путовања у „Лепој млинарици", зимско нема циљ, оно не води никуда.
Autor:
Зорица Премате, Горица Пилиповић и Бојана Жижић
Шта чујемо? Шта слушамо? Како слушамо? Шта уочавамо, а шта пропуштамо? На које елементе се ослонити? На ова и низ других питања покушава да одговори емисија Како слушати музику. [ детаљније ]
Коментари