недеља, 08. нов 2020, 10:00
На крају класичарског пута
Циклус емисија Како слушати музику у новембру и децембру заправо носи назив Како слушати Бетовенове симфоније. На реду је друга емисија односно симфонија коју представља Горица Пилиповић.
Она је премијерно изведена 5. априла 1803, дакле, тачно три године после Прве, чији је датум премијере био 2. април. Било је то у Театру ан дер Вин где је Бетовен кратко пре тога био постављен за резиденцијалног композитора. Зарадио је пристојну суму од 1800 флорина на том мамутском концерту на којем су, поред Друге симфоније, изведени и Трећи клавирски концерт, ораторијум Христ на маслиновој гори и још једном Прва симфонија. Критичар Часописа за отмени свет направио је поређење: Прва симфонија је боља због извесне лакоће и неоптерећености у развоју форме, док је у Другој тежња ка новом и необичном врло приметна. Ипак, обе садрже странице изненађујуће и блиставе лепоте, сматра он. Чињеница је ипак да Друга симфонија стоји на крају пута који је зацртао Хајдн у конципирању великих, оркестарских дела. Она је заправо дело прелаза јер је тек са њом Бетовен први пут схватио какве му све могућности нуди симфонијски оркестар, колико може да му послужи у његовим намерама. Наиме, од 1803. до 1812. он ће компоновати највећи број својих најчувенијих оркестарских дела, развијајући у њима тај нови симфонијски идеал. А у поређењу са херојском Трећом и изузетно снажном Петом, Друга симфонија је много релаксиранија, много ближа Четвртој и Шестој.
Autor:
Зорица Премате, Горица Пилиповић и Бојана Жижић
Шта чујемо? Шта слушамо? Како слушамо? Шта уочавамо, а шта пропуштамо? На које елементе се ослонити? На ова и низ других питања покушава да одговори емисија Како слушати музику. [ детаљније ]
Коментари