четвртак, 05. нов 2020, 19:30
Шансоне Орланда ди Лaса
За вечерашњу емисију Висине уредница Горица Пилиповић одабрала је низ шансона Орланда ди Ласа у извођењу ансамбла Пола Хилијарда.
Овај велики фламански ренесансни композитор највише се посветио црквеној музици, али није занемарио ни форму која је цветала у XVI веку - а то је световна шансона. Неколико фактора је одредило њен развој у овом периоду. Прво је то тежња француских песника ка једноставнијој и директнијој форми израза, потом утицај италијанских облика фротоле и страмбота чији су акордска фактура и силабични третман текста привукли композиторе, и коначно ‒ утицај управо великих фламанских аутора који су компоновали фротоле и шансоне. Они су се, нарочито у првој половини XVI столећа, наметнули као водеће личности с обзиром да су се налазили у свим најважнијим музичким центрима широм Европе. Орландо ди Ласо се, после раних година проведених у Италији и Холандији, коначно скрасио на двору у Минхену, где ће остати до краја живота 1594. и створити амбијент врхунске музичке културе. Као што рекосмо, највише се посветио црквеној музици, а у области световне компоновао је песме на сва три најважнија језика - италијанском, немачком и француском. Управо француских шансона оставио је преко 150. Оне варирају од једноставних акордских комада, попут чувене „Добар дан, срце", којом ћемо почети вечерашњи избор, па до полифоних песама које представљају кулминацију развоја овог жанра. У Ласовим шансонама има и хумора, сатире, а неке су биле међу најпопуларнијим композицијама свог времена.
Коментари