Сезона 2017/18 директних радијских преноса из Метрополитен опере у Њујорку, на таласима Радио Београда 2 и 3

Две опере за једно вече - „Кавалерија рустикана” и „Пајаци”

Низ директних преноса из Метрополитен опере у Њујорку настављамо вечерас од 18.30 када на нашим таласима можете слушати две опере које се обично изводе заједно - то су „Кавалерија рустикана” (Сеоско витештво) Пјетра Маскањија и „Пајаци” Руђера Леонкавала, стандардни веристички пар.


Роберто Алања тумачи главне улоге у обе опере - неверног Туридуа у Кавалерији и Канија, вође трупе путујућих глумаца у Пајацима. Француски тенор је претходно певао ове роле на сцени Мета 2009, али само једне вечери, и један је од десет певача који су остварили исти подухват у овој оперској кући од 1901. Поред њега, у Кавалерији наступају Јекатерина Семенчук као Туридуова остављена љубавница Сантуца, и Георг Гагнидзе као кочијаш Алфио. У Пајацима Роберту Алањи се придружује Александра Куржак у улози његове жене Неде, а ту је поново и Георг Гагнидзе као глумац Тонио. Обе опере диригује Никола Луизоти, а редитељ је Дејвид Мек Викар.


Роберто Алања је интернационална певачка звезда, дебитовао је на сцени Мета још 1996. у Пучинијевим Боемима, да би потом тумачио и друге улоге у операма овог аутора - Де Гријеа у Манон Леско и Каварадосија у Тоски. Певао је насловну улогу у Алфановој опери Сирано де Бержерак, као и Радамеса у Вердијевој Аиди. Ове сезоне Алања ће у Бечкој државној опери наступити у насловној улози Вердијевог Отела, као Калаф у Пучинијевој Турандот, те Самсон у Сен-Сансовом остварењу Самсон и Далила. У Париској националној опери певаће Манрика у Вердијевом Трубадуру, а Вагнеровог Лоенгрина на Бајројтском фестивалу.

Руски мецосопран Јекатерина Семенчук први пут у Мету пева улогу Сантуце. Слушали смо је и у преносу отварања сезоне, кад је изведен Вердијев Реквијем. Од свог дебија у Мету 2002. као Соња у опери Рат и мир Прокофјева, певала је неколико улога у руским операма - Паулина у Пиковој дами и Олга у Евгенију Оњегину Чајковског, те Марина Мнишек у Борису Годунову Мусоргског. Јекатерина Семенчук је прошле године наступила као Амнерис у Вердијевој Аиди на Салцбуршком фестивалу и у Вашингтонској опери, а ту улогу ће у овој сезони поновити у Краљевском позоришту у Мадриду и Новом националном театру у Токију.

Пољски сопран Александра Куржак такође по први пут на сцени Мета пева улогу Неде, претходно ју је изводила у Циришкој опери. У Метрополитену је дебитовала 2004. као Олимпија у Офенбаховим Хофмановим причама, а затим је била Блондхен у Моцартовој Отмици из сараја, Ђилда у Вердијевом Риголету, Марица у Хумпердинковој опери Ивица и Марица, те Адина у Доницетијевом Љубавном напитку. Њени наредни ангажмани су Лиу у Пучинијевој Турандот у Бечкој државној опери и Дездемона у Вердијевом Отелу у Бечу и Хамбургу.

Грузијски баритон Георг Гагнидзе је и раније певао улоге Алфија и Тонија на сцени Мета, као и у Хамбуршкој државној опери. После дебија у Мету 2009. у насловној улози Вердијевог Риголета, наступао је као Амонасро у Аиди, Скарпија у Тоски, Вердијев Магбет и Шакловити у Хованшчини Мусоргског. У наредним месецима Гагнидзе ће тумачити Амонасра у Скали и Краљевском позоришту у Мадриду, а поновиће улоге Алфија и Тонија на сцени Римске опере.

Откако су се 1893. појавиле на сцени Мета током исте вечери, опере Кавалерија рустикана Пјетра Маскањија и Пајаци Руђера Леонкавала, редовно се приказују као комплементарни пар. Ове две реалистичне приче о страсти, љубомори и смрти са југа Италије, доспеле су на сцену Мета убрзо после својих премијера - Кавалерија је први пут била приказана у Риму 1890, а Пајаци у Милану две године касније. Изузетан успех прве опере лансирао је нови правац на музичкој сцени - веризам, а то је потом инспирисало и друге композиторе, међу њима и Леонкавала, да се окрену сижеима и ликовима из стварног живота, често из нижих друштвених слојева. Нажалост, ни Маскањи ни Леонкавало нису поновили успех ових својих младалачких ремек-дела.

Радња Кавалерије одвија се у једном сицилијанском селу око 1880. На фону масовних сцена у селу и у цркви, Сантуца се жали мајци свог вереника Туридуа да ју је одбацио и вратио се својој некадашњој љубави Лоли, која се у међувремену удала за Алфија. Туриду је груб према Сантуци, она се заклиње да ће се осветити и открива га код Алфија који је спреман да крвљу брани своју част. По сицилијанском обичају изазива Туридуа на двобој и убија га. Туриду је ипак пре смрти схватио да је нанео неправду Сантуци.
Радња опере Пајаци, која за разлику од Кавалерије има два чина, смештена је у Калабрији око 1865. У мало село стиже путујућа трупа глумаца и њихова представа преплиће се са реалношћу. Ради се о љубавном троуглу, љубомори и неузвраћеној страсти. Неда је удата за вођу трупе Канија, али воли младог сељака Силвија. Међутим, њу жели и глумац Тонио. Љубоморан, разоткрива је њеном мужу, а он на завршетку представе убија и њу и Силвија узвикујући чувене речи „Комедија је завршена".

У паузи преноса емитоваћемо интервју са Робертом Алањом, подсетити на настанак веризма и најавити наредни пренос.

Уреднице и водитељке су Маја Чоловић-Васић и Горица Пилиповић.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње