Читај ми!

Како је „Тесла“ постала највреднија аутомобилска компанија, а Маск најбогатији човек на свету

Акције „Тесле“ имале су невероватну 2020. годину, a и у 2021. не престају са растом. Вртоглави раст вредности акција од скоро 800 одсто омогућио је „Тесли“ да постане највреднија аутомобилска компанија на свету, а њеног извршног директора Илона Маска поставила на трон најбогатијих људи на свету са богатством од 186 милијарди, чиме је претекао оснивача „Амазона“ Џефа Безоса.

Од вредности од 90 долара пре 12 месеци, акције „Тесле“ достигле су невероватних 816 долара. Процењена тржишна вредност америчког произвођача електричних аутомобила сада износи више од 750 милијарди долара.

„Тесла“ је тиме постала убедљиво највреднија аутомобилска компанија, упркос томе што производи далеко мање возила у односу на „Тојоту“, „Фолксваген“ и „Џенерал моторс“.

Мало ко је толико веровао у будућност компаније колико и извршни директор Илон Маск. Пре две године, амерички предузетник одрекао се фиксне плате и бонуса уместо тога изабравши да му примања буду заснована искључиво на перформансама компаније.

Сваки пут када би вредност компаније прешла одређену циљну тачку, почевши од 100 милијарди долара тржишне вредности, Маск би добијао опцију на акције (stock option), што му омогућава да купи одређени број деоница компаније по унапред одређеној цени.

Пораст вредности акција значи за Маска две ствари – да његов дотадашњи удео у компанији вреди више и да стиче могућност да стекне додатне деонице.

Уколико компанији иде добро (што је евидентно у „Теслином“ случају), Масково богатство добија ефекат котрљајуће грудве. Сваки наредни постављени циљ који компанија достигне, за њеног извршног директора значи стотине милиона, па и милијарде, долара.

„Како је то чудно. Па, назад на посао“, укратко је прокоментарисао Маск чињеницу да је постао најбогатији човек на свету.

Иако је свакако највећи фактор раста „Тесле“ огромно поверење инвеститора у будућност предузећа, које се прошле године укључило у берзански индекс S&P 500, постоје још неки разлози због којих је компанија доспела ту где јесте.

Тесла улази на тржиште компактних теренаца

Компанија је почетком 2020. лансирала модел "Y", улазећи тиме у један од најбрже растућих сегмената ауто-индустрије.

Упркос томе што се тек постављају основи за масовну производњу, а продаја је и даље ограничена на тло САД, Маск очекује да ће компактни теренац у будућности бити најпродаванији Теслин модел и премашити продају остала три модела заједно.

Очекује се да ће ове године продаја модела "Y" забележити знатан пораст са почетком производње у Кини.

„Гигафабрика“ у Шангају

Тесла је започела призводњу возила у постројењу код Шангаја крајем 2019. године, са годишњим капацитетом производње од 200.000 модел 3 возила.

Почетак рада фабрике прецизно је темпиран, када је потражња за возилима поново порасла, јер је Кина врло брзо успела да стави под контролу епидемију ковида-19 унутар својих граница.

Јефтинија возила произведена у домаћој фабрици наишла су на одличне реакције кинеских потрошача. Приходи компаније у Кини скочили су за 90 одсто у првих 9 месеци 2020. године.

Осим тога, брза градња фабрике (само годину дана је било потребно од постављања темељца до силаска првих возила са трака) показала је инвеститорима да „Тесла“ у добрим условима може да веома ефикасно покрене производњу, што је позитиван знак имајући у виду предстојеће отварање нових „Гигафабрика“ у Немачкој и Тексасу.

Софтверска унапређења ауто-пилота

„Тесла“ је један од пионира технологије самовозећих аутомобила. Компанија је повећала цену софтвера са 7.000 на 10.000 прошле године због бројних унапређења.

У овој трци, калифорнијска компанија је далеко испред свих ривала. Средином прошле године њена возила прешла су скоро 5 милијарди километара у самовозећем режиму. Други на листи је „Гугл“ са скромних 30 милиона.

Технолошки напредак на пољу батерија

Батерије су велики фактор у цени електричних аутомобила. Према неким проценама учествују са око 15 одсто. Због тога је снижавање производне цене и унапређење перформанси од кључног значаја за конкурентност на тржишту.

Током свог великог догађаја који је организовала у септембру, компанија је најавила неколико технолошких напредака на пољу дизајна, проиводње и интеграције батерија у возила, истичући да би све то могло да умањи трошкове за 56 одсто по киловат-часу.

„Тесла“ је такође најавила и планове за покретање производње сопствених батерија, као у улазак у посао експлоатације литијума, главне сировине за њихову производњу.

Балон од сапунице или оправдана цена?

Многи берзански аналитичари упозоравају да су, упркос свим овим разлозима, акције „Тесле“ веома прецењене. Стручњаци банке „Морган Стенли“ истичу да многи инвеститори греше и игноришу ризике вођења аутомобилске компаније, већ третирају „Теслу“ као брзорастућу технолошку компанију.

Иако у многим сегментима „Тесла“ и даље заостаје за другим ауто џиновима, Маск каже да се вредност деоница везује за будућност.

„'Тесла' је апсурдно прецењена уколико гледате прошлост. Вредност акција представља уплив новца прилагођен ризицима у будућности“, рекао је Маск још пре више од две године у тренутку када је вредност компаније била процењена на 37 милијарди долара.

Број коментара 11

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 23. новембар 2024.
2° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње